Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/10 2022 klokken 01:10
Formel 1-sæsonen 2022 fortsætter for anden gang i det amerikanske. Circuit of the America’s, også kaldet COTA i daglig tale, lægger asfalt til denne weekends herligheder.
Banen er med sine 5,513 km, 20 sving og 3 DRS-zoner, en perle på kalenderen.
Dækkene til den her weekend er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.
Vejret er dejlig solrigt, så der er rig mulighed for at køre masser af omgange på banen.
Første frie træning er overstået, og nu gælder det anden frie træning.
Denne træningssession er lidt anderledes end, vi normalt kender det. Pirelli har nemlig lidt med i godteposen til holdene i form af prototyper af 2023-dækkene (kun slicks-dækkene).
Dog har holdene mulighed for at køre deres eget program noget af tiden, hvis de kørte med en testkører i træning 1 i stedet for.
Det betyder, at holdene faktisk får en halv time mere tilgængelig på banen, hvilket de fleste hold forventer at tage imod med kyshånd.
Det kan godt være, at dækkene med de sorte dæksider ikke giver noget data dækmæssigt, men det giver mulighed for at opsætte raceren endnu bedre.
Der er masser af aktivitet fra start af. Kørerne skal lige vænne sig til dækkene, og ingen har lyst at presse dækkene fra start. Det er jo samtidig også kun anden frie træning.
Syv minutter inde i anden træning er alle undtagen Lance Stroll ude på banen og trille rundt.
Leclerc og Sainz giver den gas, til trods for Verstappen har vundet VM, og Red Bull skal nok ikke føle sig alt for sikre på at vinde mesterskabet allerede i USA, hvis Ferrari fortsætter.
Vettel ligner, at racerne er tanket godt, hvilket giver god mening, når der skal kører masser af omgange.
Kevin måtte en tur i pit efter 20 min. Han kaldte over radioen, at der var noget løst ved hovedgærdet.
37 min inde er det kun de to Ferrarier og Bottas, der har sat deres hurtigste tid på 2022-dækkene.
Hamilton var os tæt på at ødelægge bilen, da han fik en massiv overstyring, og måtte redde bilen. Norris gentog succesen kort tid efter, han kørte dog kun af banen.
Leclerc nappede hurtigste tid, med Sainz nede på fjerdepladsen, så der er ikke tvivl om, at Ferrari-drengene er med i front, den her weekend.
Red Bull nappede 7. Og 10. Pladsen, med Verstappen i front, så det var ikke noget vildt fra de mesterskabsførende.
Hjemmebanedrengene fra Haas, de gjorde sig også fint bemærket.
Schumacher blev 5. Og Kevin endte på en respektabel 11. Plads.
Bottas og Ricciardo nappede hhv. anden og tredjepladsen. Dog er de på 2022-softdæk, så der har de automatisk en fordel.
Mercedes-drengene endte på 8. Og 13-pladsen, hvilket de kan gøre bedre.
Mest overraskende er det dog, at Ocon og Alonso er nede på 16 og 17. pladsen, hvilket er i stor kontrast til andre sessioner tidligere i efteråret.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)