USA's GP - Kvalifikationen LIVE: Sainz på pole

I denne weekend tages der hul på kalenderens fjerdesidste løbsweekend, som afvikles i Austin, Texas, USA. Kvalifikationen blev vundet af Carlos Sainz i Ferrari.

Fernando Alonso. USA's GP 2022 . Copyright Alpine F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/10 2022 klokken 00:10

I denne weekend er vi tilbage på Circuit of the Americas, blandt venner kaldet COTA, beliggende i Austin, Texas, USA.

Desværre må vi også indlede vores LIVE-dækning med en trist meddelelse om, at Red Bull-ejeren, Dietrich Mateschitz, er død i en alder af 78 år. Vores tanker går til stifterens familie og hele teamet, som er dybt berørt af dødsfaldet.



Life must go on... og de to træninger har været en blandet pose bolsjer, som man sikkert ikke kan udlede så meget af, så lad os gå direkte til kvalifikationen.

Vejret: tørt og 30 gr.
Asfalttemperatur: 37 gr.

Q1
Vi tager hul på de første 18 minutter af de tre kvalifikationssessioner, og Alex Albon er første mand på banen i Williams.

Hurtigste mand er nu Mick Schumacher i Haas med 1:37.816. Kort efter passerer Kevin Magnussen som fjerdehurtigste i 1:38.144.

Først nu ruller resten af feltet ud på banen, og tiderne begynder nu at ændre sig.

Max Verstappen hurtigst i 1:35.864.

Kort efter er Charles Leclerc hurtigst i med 1:35.795.

Med 10 minutter tilbage sætter Carlos Sainz hurtigste tid med 1:35.297.

Der er stille på banen, og kørerne gør klar til deres sidste forsøg i Q1.



Med 5 minutter tilbage er følgende kørere i farezonen:

16. Yuki Tsunoda
17. Alex Albon
18. Daniel Ricciardo
19. Kevin Magnussen
20. Guanyu Zhou

Imens forbedrer Carlos Sainz forrest sin tid til 1:35.297.

2 minutter tilbage, og alle er nu ude i deres sidste forsøg.

1 minut tilbage og stillingen forrest er: Carlos Sainz, Charles Leclerc, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Sergio Perez, George Russell, Fernando Alonso og Pierre Gasly.

Kevin Magnussen springer op på P13 foran Daniel Ricciardo.



Desværre er det ikke nok for danskeren, som bliver slået af Alex Albon.

Følgende kørere er ude:

16. Kevin Magnussens
17. Daniel Ricciardo
18. Esteban Ocon
19. Mick Schumacher
20. Nicolas Latifi

Vi venter på Q2. Det samme gør Magnussen, som håber på at Daniel Ricciardo får slettet sin tid for 'track limits'.



Q2
Magnussen er ude af bilen, da Daniel Ricciardo ikke får slettet sin tid. Imens er Pierre Gasly ude på banen sammen med Alex Albon og Yuki Tsunoda.

Efter 2 minutter er Alex Albon hurtigst med 1:37.124, men det varer ikke længe.

10 minutter tilbage og Valtteri Bottas er nu hurtigst i 1:36.748.

7 minuter tilbage og George Russell er hurtigst nogle få sekunder, inden Charles Leclerc ødelægger idylen med tiden 1:35.246.

5 minuter tillage og følgende kørere er i farezonen:

11. Alex Albon
12. Yuki Tsunoda
13. Lance Stroll
14. Pierre Gasly
15. Sebastian Vettel

Samtlige kørere er nu i pit, mens Lewis Hamilton får sin tid slettet for 'track limits'. Eksverdensmesteren er øjeblikkeligt på P6.

2 minutter tilbage af Q2, og indtil nu må man konstatere, at Red Bull endnu ikke har toppet listen.

Alle er nu ude på deres flyvende omgang. Alex Albon er lige nu i top 10.

Tiden er gået og følgende kørere er ude:

11. Alex Albon
12. Sebastian Vettel
13. Pierre Gasly
14. Guanyu Zhou
15. Yuki Tsunoda

Forrest finder vi i rækkefølge Charles Leclerc, Max Verstappen, Carlos Sainz, George Russell, Lewis Hamilton, Sergio Perez, Fernando Alonso, Lance Stroll, Valtteri Bottas og Lance Stroll.

Vi venter på de sidste 12 minutter.

Q3
Samtlige biler ruller ud på den ujævne bane, og efter første to omgange er Fernando Alonso hurtigst i tiden 1:36.167.

Max Verstappen er nu hurtigste mand i 1:35.044, men Charles Leclerc passerer kort efter mållinjen som hurtigt i tiden 1:34.624.

Lewis Hamilton ind på P3 foran Max Verstappen.

5 minutter tilbage, og forrest er stillingen:

1. Charles Leclerc
2. Carlos Sainz
3. Lewis Hamilton
4. Max Verstappen
5. Sergio Perez
6. George Russell

2 minutter tilbage og bilerne ruller nu ud til de afgørende, flyvende omgange.

Tiden er gået og Carlos Sainz er lige nu hurtigst foran Charles Leclerc. Dobblet Ferrari. Dog med lidt malurt i bægeret, da Charles Leclerc har en 10-pladsers straf.



Max Verstappen in på P3 foran Sergio Perez.

Det uofficielle kvalifikationsresultat er følgende:

1. Carlos Sainz
2. Charles Leclerc
3. Max Verstappen
4. Sergio Perez
5. Lewis Hamilton
6. George Russell
7. Lance Stroll
8. Lando Norris
9. Fernando Alonso
10. Valtteri Bottas

Vi slutter hermed vores dækning af kvalifikationen til USA's Grand Prix.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:34.356 13
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:34.421 13
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:34.448 14
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:34.645 12
5. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:34.947 18
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:34.988 19
7. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:35.598 15
8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:35.690 18
9. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
S
1:35.876 17
Udelukket efter perioden
11. Alexander Albon Williams Racing
S
1:36.368 15
12. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:36.398 12
13. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:36.740 11
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:37.147 12
16. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:36.949 8
17. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
S
1:37.046 6
18. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:37.068 6
19. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
S
1:37.111 8
20. Nicholas Latifi Williams Racing
S
1:37.244 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA’s GP: 2. Frie træning Grundlæggeren af Red Bull død »