Efter kun to løb under den nye 2025-kalender blev resultatet af Liam Lawsons katastrofale start en degradering fra Red Bull til søsterteamet Racing Bulls.
Den beslutning var Max Verstappen ikke enig i, fremgår det af et nyligt interview med Red Bulls særlige rådgiver, Helmut Marko.
Verdensmesterens holdning fremgår ikke mindst af et interessant “like” på tidligere Formel 1-kører Giedo van der Garde Instagram-opslag, hvor denne sender en uforbeholden kritik mod Red Bull.
I posten skriver van der Garde bl.a.: “Efter min mening kommer dette (degraderingen af Lawson, red.) tættere på mobning eller et paniktræk end et ønske om høje sportslige præstationer”.
Helmut Marko (tv) og Christian Horner
Copyright Red Bull Contentpool
Foruden Verstappen, bliver det pågældende opslag også “liket” af Nico Hülkenberg, Pierre Gasly og Oscar Piastri.
Ud fra de famøse “likes”, og ikke mindst Verstappens, er det en nærliggende tanke, at der har været en del intern uenighed om Lawsons degradering.
I et længere interview med vores kollegaer
på Motorsport.com indrømmer Helmut Marko da også åbent, at emnet var på bordet.
“Den konklusion er korrekt, og det gav han (Verstappen, red.) også udtryk for,” lød det fra Marko.
“Men vi forklarede Max, at for at vinde mesterskabet skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at have to biler i top 10.”
Australiens Grand Prix 2025. Max Verstappen snitter lige gruset på vej rundt i tredje frie træning
Copyright Red Bull Contentpool
“Max argumenterede for, at bilen er meget svær at køre, og at hvis bilen var bedre, ville Lawsons præstationer også blive bedre.”
"Vi arbejder selvfølgelig på yderligere udvikling, men i øjeblikket er det svært at forudsige, hvor hurtigt det vil ske,” lød det fra Red Bull-rådgiveren.
Og her rammer man utvivlsomt ned i et temmelig alvorligt problem hos Red Bull, for det er en kendsgerning, at RB21 er meget udfordrende at håndtere, og at Verstappen er den eneste, som kan håndtere den. Og det endda med besvær.
Af samme årsag er det store spørgsmål derfor, hvad Red Bull vil gøre, hvis den regerende verdensmester smider håndklædet i ringen og skifter til Mercedes, som i et års tid helt synligt har bejlet til hollænderen?
Eller hvis mesteren vælger at takke ja til Aston Martin, hvor ejeren Lawrence Stroll, efter sigende, er ved at sammensætte en gigantisk milliardstor Euro-pakke for at få Verstappen til teamet.
Alt i alt har Red Bull en del udfordringer foran sig, hvis der ikke snarest findes en løsning.