Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/10 2025 klokken 07:10
Formel 1 er taget til Singapore for at køre et af sæsonens mest spektakulære løb. Det er 18. runde på kalenderen, så der er kun en fjerdedel af sæsonen tilbage, før en af McLaren-drengene formentlig kan kalde sig verdensmester.
Singapore-banen er en bybane, der er 4,927 km lang og har 19 sving. Det er en smal og krævende bane, og til trods for de mange sving er der hele tre DRS-zoner. Derfor skal der også køres 62 omgange, før de møder det ternede flag på søndag.
Det er dog forholdsvis svært at overhale på banen.
Banen er oprindeligt designet af Hermann Tilke, men den er senere blevet raffineret af KBR Inc.
Banen er også kendt for at være ret ujævn, hvilket ikke er specielt komfortabelt i en bil, der nærmest ikke har fjedre.
Den hurtigste omgang på banen blev sat af Daniel Ricciardo sidste år, da han kørte en omgang i tiden 1:34.486.
På grund af forholdene i Singapore bliver kørerne sat på en hård prøve. Det er nemlig meget varmt og fugtigt (ofte over 70 % luftfugtighed), og det stiller store krav til kørernes fysiske form. Kørerne taber helt op til tre kilo under sådan et løb.
Løbet har fået det fornemme navn Formula 1 Singapore Airlines Singapore Grand Prix 2025.
Det specielle ved løbsweekenden i Singapore er, at størstedelen af sessionerne køres om aftenen under kunstigt lys. Det giver en helt særlig atmosfære, og det ser fedt ud med de mange gnister, der opstår under bilens bund.
Første gang Formel 1 kørte her, var tilbage i 2008, så det er efterhånden en moderne klassiker, vi har med at gøre. Løbet blev vundet af Fernando Alonso i sin Renault.
Dækkene til weekenden er de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5-dæk. Oprindeligt kunne det blødeste C6-dæk have været taget i brug, men allerede inden sommerpausen blev det besluttet at udelukke det. Frygten var, at kræfterne, dækkene udsættes for, ville være for høje, mens temperaturen i Singapore ville resultere i overophedede C6-dæk.
Pirelli forventer, at medium og hard bliver de mest populære dæk til løbet, men der kan være enkelte jokere, der satser på softdækket for at få en god start – og især mod slutningen, hvor risikoen for en safety car er størst.
Sidste år startede hele 14 kørere på medium-dækket, da de røde lamper slukkede, mens fire havde valgt hard.
Det er forståeligt nok, da medium-dækket er fleksibelt i forhold til flere strategier. Det er hurtigt, hvis du kører et kort stint, og dækkets levetid kan strækkes, hvis du satser på det. I 2024 var det længste stint på medium-dækket 49 omgange.
Dæktrykket er lavt denne weekend – faktisk er minimumskravet kun 22 psi foran og 20 psi bagved. Cambervinklen er dog forholdsvis høj med -3,25 grader foran og -2,00 grader bagved.
Husk, at du kan følge alle sessionerne her på BMF1.dk.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
P. |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Omg |
OM SKRIBENTEN

Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.