Steiner: Vi stabiliserer og fokuserer på bilen

I forgårs præsenterede Haas F1 sin nye VF-23 og med en ny pengestærk sponsor, bliver der penge til fuldt fokus på bilen i 2023.

Monaco GP fredag . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/2 2023 klokken 13:02

For et stykke tid siden annoncerede det amerikanske Formel 1-team, Haas F1, sin nye såkaldte titelsponsor, MoneyGram, og sponsoren ankommer med langt mere end få gram økonomisk støtte til det private team. Ifølge flere amerikanske medier årligt op mod 200 milioner US$.

Således vil sponsoratet hjælpe Haas, et af griddens mindste, til at komme tæt på Formel 1s budgetloft på 140 millioner US$, hvilket forventes at løfte de nymalede sort-rød-hvide racere et pænt stykke op i hakkeordenen.

Ifølge teamchef Günther Steiner skal den kærkomne økonomiindsprøjtning da også bruges på udvikling af VF-23 og ikke på ændringer i teamets overordnede vinkel på F1.

"Vi vil investere pengene i bilen," sagde Steiner i et interview med Motorsport.com.

Digital rendering af Kevin Magnussens Hass VF-23Digital rendering af Kevin Magnussens Hass VF-23
Copyright Haas F1


"Det system vi har fungerer. Vi skal bare stabilisere det og sørge for, at vi bruger alt på at få bilen til at køre hurtigt. Intet andet."

"Hvis vi vil ændre noget, så ændrer vi det senere, for hvis vi prøver at gøre for meget, snubler vi. I øjeblikket holder vi fast i modellen og får det bedste ud af det."

"Hvis vi kan finde besparelser eller bedre investeringer inden for budgetloftet ved at producere dele selv, så gør vi det senere. Men ikke med det samme," fortsatte Haas-bossen.

Haas i tunnelen i MonacoHaas i tunnelen i Monaco
Copyright Haas F1


"Da vi kom ind i (Formel 1) i ’16, var der ikke noget budgetloft, så man er lavere rangeret end de andre teams, selvom man er i en god økonomisk situation."

"Men nu, også sammenlignet med de andre, er vi meget konkurrencedygtige økonomisk - nej, ikke bare konkurrencedygtige, vi er lige," lød det fra Günther Steiner.

Alt tyder dermed på, at Haas ikke har planer om at bevæge sig væk fra den model, som teamet har opereret med siden det amerikanske team ankom til F1 i 2016. Der er stadig tætte tekniske bånd til Ferrari, hvorfra man maksimerer den tilladte overførsel af teknologi som kundeteam for den ikoniske Maranello-fabrik.

I den nye sæson skal Kevin Magnussen ingen køre for Haas men denne gang med Nico Hülkenberg i den anden garage.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas F1 præsenterer sin VF-23