Fernando Alonsos skifte til Aston Martin og Oscar Piastris afvisning af Alpine gav Pierre Gasly mulighed for at tage den røde tur ved hornene og komme ud af Red Bull-familien – en mulighed, som kostede penge og var kompliceret.
I et interview med
motorsport.com fortæller Gasly, at det selvfølgelig var en stor beslutning at forlade Red Bull.
"Selvfølgelig er det en stor ting for mig, for jeg har været hos Red Bull i ni år. Jeg har været ttort set hele min karriere hos dem.”
"Det er også det rette tidspunkt for mig til at flyve fra reden og gribe muligheden [for at køre] hos et fabriksteam. Jeg tror helt afgjort på projektet, og jeg glæder mig meget til at være med i det.”
Italiens Grand Prix 2020. Pierre Gasly vinder løbet i sin AlphaTauri racer
Copyright Red Bull Contentpool
Gasly fortæller desuden, at det springende punkt for ham var, at Alpine på et tidligt tidspunkt i processen fortalte ham, at han var deres førstevalg – måske med undtagelse af Oscar Piastri – og at Alpine-teamet i Enstone havde kæmpet hårdt for at få Red Bull til at frigøre Gasly fra sin kontrakt.
"Det var så afgjort et af de vigtigste kriterier for mig, der overbeviste mig om, at jeg burde flytte over til dem: deres store vilje til at få mig væk fra Red Bull og over i deres bil.”
"De gjorde det helt klart, at de [Alpine] skulle arbejde hårdt i forbindelse med forhandlingerne, og at det ikke ville blive nemt at nå til enighed for alle de involverede parter.”
"Og det føltes lige med det samme sådan, at de kæmpede hårdt for at få mig, og at de virkelig tror på projektet.”
Forhandlingerne var komplicerede, især fordi Red Bull skulle bekræfte en erstatning for Gasly hos AlphaTauri, der endte med at blive Nyck De Vries, og fordi Red Bull forlangte en ekstra høj pris for at få Gasly frigjort af sin kontrakt.
Men hvis Alpine tidligere har haft råd til at have Fernando Alonso på lønningslisten, burde de også have råd til Pierre Gasly.