Ungarns GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Ungarn for at køre løb på den populære racerbane Hungaroring. Her er højdepunkterne fra 3. frie træning.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/7 2022 klokken 14:07

Formel 1-feltet er taget til Ungarn. Her skal der køres sæsonens 13. Formel 1-Grand Prix på Hungaroring.

Banen er med sine 4,381 km, 2 DRS-zoner og 14 sving en af kalenderens mindste racerbaner.

Vejret til sessionen var regn og koldt med 19 grader i luften og 22 grader på asfalten.

Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.

Der var ikke kamp om at komme ud på banen. Ferrari trodsede regnen og trillede ud på banen som de første, 3,5 minut inde i sessionen. De kom ud på regnvejrsdæk. De havde ikke specielt meget fart i racerne. Der er ikke nogen, der ønsker en smadret raceren kort før kval’en. Ferrari genfandt dog farten senere i sessionen.

Det tog lige 7 minutter før aktiviteten steg ude på banen. Der var hele 15 mand ude på banen. Alle kørerne startede med at favorisere regnvejrsdækket, men det gad Alonso ikke lege med på. Alonso trodsede de andre og var eneste mand på intermediate-dækket til at starte med.

10 minutter inde meldte Leclerc, at det var tid til intermediate-dæk, da der ikke var så meget aquaplaning. Alonso på intermediate så ikke ud til at dele samme holdning, da bilen slingede meget. Spanieren fandt dog masser af fart i bilen alligevel, og legede med oppe i den sjove ende af feltet.

Latifi holdt i garagen i starten, da de rodede med bremserne på bilen. Mere specifikt var det bremsekølingen. Det skyldes, at det er koldere i vejret, så mekanikerne skal blokere for noget af kølingen, så bremserne ikke bliver for kolde. Han kom dog ud kort tid efter og overraskede senere i sessionen.

Generelt var de første to tredjedele af sessionen fyldt med vand på banen og regnvejr. Det var først lidt over halvvejs igennem sessionen, at Nicholas Latifi fik at vide over radioen, at der ikke var forventet mere vand.

Verstappen også Perez er åbenbart ikke nogle vandhunde, da det tog dem halvdelen af sessionen før de kiggede ud på banen. Det samme galdt for Hamilton.

Sving fire skabte store problemer for flere af kørerne. Gasly, Magnussen, Albon og Zhou måtte en smut af banen der. Albon meldte også over radioen bagefter, at der var aquaplaning lige der.

Flere af kørerne meldte også om manglende greb på banen. Zhou og Schumacher meldte om, at det var ligesom at køre på is. Ricciardo klagede også over, der ikke var greb. Alonso, der kørte på intermediate hele sessionen, fik også årets ration af overstyringer den her session, men han kom uskadt igennem den.

Nogle der havde en svær dag, det var de to Mercedes-kørere. Hamilton meldte, at der ikke var noget greb på intermediate-dækket. Så der var enighed blandt de to Mercedes-garager om, at bilerne bare ikke fungerede i dag.

Hamilton spurgte bl.a. over radioen, om de havde svært ved at holde temperatur i dækkene eller sådan noget. Det bekræftede ingeniøren, specielt på bagakslen. Russell klagede også over radioen, at der ikke var noget greb, og at han kæmpede en del.

Derfor kom Russell også ud på regnvejrsdæk den sidste fjerdedel af sessionen. Han spandt dog af banen til trods for det blå regnvejrsdæk.

Leclerc skulle også lige teste intermediate-dækket til sidst, men spandt hele vejen rundt, på sin hurtige omgang. Han smækkede den dog i første og kørte videre, som om intet var hændt. Gasly gentog det samme stunt.

Aston Martin var også oppe og lege med i den sjove ende det meste af sessionen, men det hele sluttede brat 10 minutter før lukketid. Vettel kørte af i sving 9 og parkerede i sving 10. Der kom rødt flag efterfølgende. Han var ude og teste intermediatede-dækket, men overstyrede og ramte barrieren. Han var okay, men frustreret over radioen. Et trist resultat for tyskeren, der kørte en flot session indtil da, og han lå på tredjepladsen, da det skete.

Sessionen blev genstartet med 4 min. igen. Der var heftig aktivitet lige fra start. Kørerne blev dog ikke skræmt af Vettels uheld kort før.

3. frie træning plejer at være finjustering inden kvalifikationen, men det har været besværliggjort af vandet på banen i dag. Så det betyder, at posen burde blive rystet senere i dag.

Verstappen kom også ud og gav den gas til slut, men det var ikke nok til at slå Leclerc af tronen. For Monegaskeren slog tilbage med det samme, og var 1 sekund hurtigere på samme dæktype.

Latifi kom dog som en tyv om natten og stjal førstepladsen på samme dæktype, hvilket gjorde Leclerc noget forundret på teamradioen. Det var dog ikke en enlig svale, da Albon nappede tredjepladsen. Så Williams er åbenbart glade for vand, den her weekend.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Nicholas Latifi Williams
I
1:41.480 + 0.000 17
2. Charles Leclerc Ferrari
I
1:42.141 + 0.661 14
3. Alexander Albon Williams
I
1:42.381 + 0.901 19
4. Max Verstappen Red Bull Racing
I
1:43.205 + 1.725 10
5. George Russell Mercedes AMG
I
1:43.434 + 1.954 13
6. Fernando Alonso Alpine F1
I
1:43.570 + 2.090 16
7. Carlos Sainz Jr. Ferrari
I
1:43.589 + 2.109 15
8. Lando Norris McLaren
I
1:43.743 + 2.263 13
9. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
W
1:44.178 + 2.698 14
10. Kevin Magnussen Haas F1 Team
W
1:44.655 + 3.175 20
11. Lewis Hamilton Mercedes AMG
I
1:44.832 + 3.352 11
12. Mick Schumacher Haas F1 Team
W
1:45.156 + 3.676 18
13. Esteban Ocon Alpine F1
I
1:45.570 + 4.090 17
14. Daniel Ricciardo McLaren
I
1:45.624 + 4.144 11
15. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
I
1:45.638 + 4.158 17
17. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
W
1:45.850 + 4.370 17
19. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
W
1:46.091 + 4.611 18
20. Sergio Perez Red Bull Racing
I
1:48.240 + 6.760 11
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 2. frie træning Ungarns GP - Kvalifikationen LIVE: Russell på pole »