Ungarns GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Ungarn for at køre løb på den populære racerbane Hungaroring. Her er højdepunkterne fra 2. frie træning.

Ungarns Grand Prix 2021 . Copyright Alpine F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/7 2022 klokken 20:07

Formel 1-feltet er taget til Ungarn. Her skal der køres sæsonens 13. Formel 1-Grand Prix på Hungaroring.

Banen er med sine 4,381 km, 2 DRS-zoner og 14 sving en af kalenderens mindste racerbaner.

Vejret til sessionen var dejlig solrigt og varmt med 33 grader i luften og 50 grader på asfalten.

Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.

Der var heftig aktivitet lige fra de grønne lamper tændte. Hele 17 biler var ude og trille på banen indenfor de første to min. De to Aston Martin-racere valgte kun at køre en enkelt omgang og køre i pit.

Noget specielt ved den her weekenden er, at lørdagens kvalifikation kan få stor betydning for weekenden. Banen er svær at overhale på, så derfor burde dagens anden træning handle mere om at opsætte en god kvalifikationsbil.

Leclerc startede stærkt ud med at sætte hurtigste tid på medium-dækket, da stort set alle kørere satte første timede omgang på medium-dækket. Norris, Ocon og Ricciardo hoppede på soft-dækket fra start og de to Williams var på soft.

Red Bull startede ud med at tage tredje og fjerdepladsen på medium-dæk, men da alle kørerne hev soft-dæk på, så var Leclerc hurtigst igen, og så fandt Norris og Ricciardo lige et ekstra gear og nappede anden og femtepladsen.

Sainz og Verstappen måtte nøjes med tredje og fjerdepladsen, men de er kun 0,2 sek fra Charles Leclerc. Verstappen meldte over radioen, at han havde vilde rystelser i raceren under long-runs. Værre så det ud for Perez, som er helt nede på niendepladsen, bagved Vettel og Russell.

Alonso er igen oppe i den sjove ende af feltet, med en imponerende sjetteplads, og et halvt sekund foran teamkammeraten på 13. pladsen.

Mercedes ser ud til at have det svært. I første halvdel af træningen, der kaldte Hamilton over radioen, hvor langt han er bagud. Bono meldte, at han var P9, 1,9 sekunder efter Leclerc på samme dæk. Det var rimelig chokerende for Hamilton. Han slutter på 11. Pladsen 1,1 sekunder efter, hvilket så er på soft-dækket. Hamilton meldte også radioen, at bilen føles ustabil.

Russell virkede til at have problemer med raceren. Han var alligevel to pladser foran Hamilton. Først meldte Russell, at der var dårligt greb. Senere meldte han, at han ikke kunne køre sving 1 ordentligt. Forhjulet låste nemlig.

Magnussen var ude og teste nye dele, og er da også et par tiendedele foran teamkammeraten.

Albon og Latifi er nede i bunden af feltet, splittet af Tsunoda. Albon måtte også ud på en snurre tur i sving 1, hvilket fremkaldte et gult flag. Dækkene kunne ikke klare turen, så han måtte i pit.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:18.445 + 0.000 27
2. Lando Norris McLaren
S
1:18.662 + 0.217 29
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:18.676 + 0.231 29
4. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:18.728 + 0.283 26
5. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:18.872 + 0.427 27
6. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:19.049 + 0.604 30
7. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:19.253 + 0.808 31
8. George Russell Mercedes AMG
S
1:19.355 + 0.910 28
9. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:19.397 + 0.952 28
11. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:19.547 + 1.102 23
13. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:19.614 + 1.169 27
14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:19.702 + 1.257 30
15. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:19.730 + 1.285 28
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:19.818 + 1.373 29
17. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:19.985 + 1.540 28
18. Nicholas Latifi Williams
S
1:20.488 + 2.043 30
19. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:20.521 + 2.076 31
20. Alexander Albon Williams
S
1:20.615 + 2.170 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 1. frie træning Ungarns GP: 3. frie træning »