Formel 1-fans venter forsat spændt på den officielle udmelding fra Red Bull og Porsche om deres kommende partnerskab fra 2026.
Offentliggørelsen ventes at ske, når det endelige motorreglement er forhandlet færdigt med FIA – det skulle være sket den 29. juni, men det lader til at trække ud.
Til gengæld kan det tyske medie
motorsport-total nu fortælle, at Porsche bliver mere involveret i Red Bull end hidtil antaget.
Porsches logo.
Copyright Porsche
Blandt andet skulle det via kartelmyndigheden i Marokko være sluppet ud, at Porsche AG og Red Bull GmbH sammen har anmodet om, at Porsche får lov til at købe 50 procent Red Bulls Formel 1-program.
Men hvad har Marokko med Red Bull og Porsche at gøre?
Porsche og Red Bull er forpligtede til at melde deres fælles projekt i ca. 20 lande uden for Den Europæiske Union. Og lovgivningen i Marokko kræver, at sådanne ansøgninger skal offentliggøres, efter de er blevet godkendt.
Dermed ser det ud til, at Porsche bliver meget mere end blot en motorleverandør til Red Bull, men at Red Bull med tiden kan blive forvandlet til et slags Porsche-fabriksteam.
Alfa Romeos hækvinge
Copyright Alfa Romeo Racing Orlen
Det andet mærke i VW-koncernen, Audi, skulle også være på vej til Formel 1, og rygterne går på, at Audi har købt Sauber hhv. Alfa Romeo.
Audi er dog åbenbart ikke så langt i deres forberedelser som Porsche: I henhold til oplysninger fra motorsport-total.com ligger Audi stadig i forhandlinger med ejeren Finn Rausing om at købe 75 procent af teamet.
Men da Volkswagens koncernchef Herbert Diess for nyligt (22. juli) bekendtgjorde, at han ville træde tilbage, er der opstået tvivl om især Audis engagement i Formel 1: Herbert Diess var en stor fortaler for at få to af VW-koncernens mærker med i Formel 1.
Herbert Diess bliver officielt afløst af bestyrelsesformanden hos Porsche AG Oliver Blume, der var primus motor for Porsches Formel 1-program.