Ungarns GP: 1. frie træning

Sainz kørte hurtigste tid, og Magnussen testede de nye opgraderinger i dagens første frie træning.

Frankrigs Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 29/7 2022 klokken 15:07

Asfaltstemperaturen i på Hungaroring var helt oppe på 56 grader, så det var en varm bane, der ventede kørerne i dagens første frie træning.

I starten af træningen så man Red Bull - og Ferrari-kørerne på det blødeste dæk C3). Hvorimod resten af feltet kørte på det hårdeste dæk. Dog med undtagelse af Albon, Ocon og de to McLaren-kørere, som kørte på medium-dækket

Ferrari er på papiret udnævnt som favoritter gående ind til denne weekend. Og den favoritværdighed levede Sainz op til i dagens første frie træning, hvor han var hurtigste mand.

Verstappen var også hurtigst i perioder af den første frie træning, men til sidste måtte han tage sig til takke med andenpladsen, hvor han var 0.130 langsommere end sin tidligere teamkollega, Sainz.

Leclerc skal tilbage på sporet efter han måtte udgå efter et crash i sidste weekend. Ligesom Verstappen var den 24-årige racerkører også hurtigst i dele af træningen. Til sidst sluttede Ferrari-køreren på en tredjeplads.

Perez måtte nøjes med en sjetteplads, hvor Russell og Norris formåede at køre hurtigere end mexicaneren.

Mercedes viste også, at der var fart i deres racere, hvor Russell kun var lidt over to tiendedele fra Leclerc tidligt i sessionen. Til sidste sluttede Russell dog P5 med næsten ni tiendedele op til Sainz. Hamilton endte på syvendepladsen med næsten et sekund op til Sainz.

Begge Mercedes-kørere kørte kun en enkelt hurtig omgang på det blødeste dæk, kontra Ferrari og Red Bull som kørte adskillige omgange på soft-dækket.

Norris kørte en imponerende tid, som sikrede briten den femtehurtigste tid. Ricciardo i den anden garage kørte ottendehurtigste tid ind.

Alpine rundede top 10 af med Ocon på niendepladsen og Alonso fulgte trop på tiendepladsen.

Sebastian Vettel, som netop har annonceret sit karrierestop efter igangværende sæson kørte sig ind som P11 lige foran sin teamkollega, som endte P12.

I denne weekend vil der også være et ekstra stort fokus på Magnussen, da han er den eneste Haas-kører, der kører med de nye opgraderinger.

Danskeren gjorde ikke det helt store væsen af sig med en tid, som retfærdiggjorde en position som P17. Schumacher kørte en tiendedel langsommere og sluttede P18.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:18.750 + 0.000 26
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:18.880 + 0.130 24
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:19.039 + 0.289 26
4. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:19.299 + 0.549 21
5. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.606 + 0.856 28
6. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:19.622 + 0.872 24
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.710 + 0.960 25
8. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:19.841 + 1.091 28
9. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:20.348 + 1.598 30
10. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:20.377 + 1.627 27
11. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:20.383 + 1.633 26
12. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:20.414 + 1.664 25
13. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:20.456 + 1.706 28
14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:20.695 + 1.945 27
16. Alexander Albon Williams Racing
P
1:20.834 + 2.084 28
17. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:20.921 + 2.171 24
18. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.027 + 2.277 25
20. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:21.413 + 2.663 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Her er Vettels afløser Ungarns GP: 2. frie træning »