Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 14/9 2024 klokken 17:09
Formel 1-feltet er taget til Azerbaijan, hvor der venter et af sæsonens helt store højdepunkter, nemlig bybanen Baku City Circuit. Banen er forholdsvis ny på kalenderen, da der blev kørt på den første gang tilbage i 2016.
Banen er med sine 6,003 km en ordentlig moppedreng, der ofte byder på lynhurtige overhalinger og kørsel tæt på barriererne i de smalle gader.
Man vil også kunne opleve, at omgangstiderne vil blive løbende forbedret igennem weekenden, da Baku City Circuit er en bybane til daglig.
Det er nok ikke gået nogen danske Formel 1-fans’ næse forbi, at Kevin Magnussen ufrivilligt sidder over denne weekend. I stedet er det Oliver Bearman, der skal være stand-in for danskeren, i hvad der bliver hans andet Formel 1-løb i karrieren.
**Q1:**
Der er trafikprop i pitlane for at komme ud på banen. Der er kø hele vejen ned, og folk holder parkeret halvt ude af garagen. Så det tyder på, at der bliver heftig aktivitet fra start.
Efter to minutter er alle 20 kørere ude på banen. Sjovt nok forsøger Mercedes at kæmpe sig videre fra Q1 på mediumdæk, mens størstedelen er på softdæk.
Williams lægger hårdt ud denne weekend og har vist gode takter. De har dog også altid været gode til at køre stærkt ligeud.
Som alle andre år forsøger kørerne sig med slipstream ned ad langsiden for at få en forhøjet topfart. Det giver nemlig godt på omgangstiden at få sådan et "tow".
Sessionen forløber uden det store drama. Kørerne kører dog tæt på barriererne, bl.a. kører Ricciardo 0 cm fra barrieren, viser målingen.
Meget overraskende er det, at top 10 er en god blanding af teams. Men mest overraskende er det, at Lando Norris ikke kommer med i Q2! Det sætter en kæp i hjulet for mesterskabsdrømmene.
Derudover klarede Ricciardo, Bottas, Zhou og Ocon heller ikke skærene.
**Q2:**
I Q2 er der ikke nogen, der satser på mediumdækket, alle er på softdækket fra start af.
Red Bull virker til at have fundet farten igen. Efter første forsøg er de i hvert fald i fronten af feltet – igen, fristes man til at sige.
Meget overraskende er der heller ikke nogen uheld eller episoder i Q2. Der plejer ellers at være ballade i Bakus smalle gader.
Bearman starter løbet søndag som P11, mens Tsunoda bliver P12 og Gasly P13. Overraskende er det, at Hülkenberg starter søndagens løb som P14. Lige bagved har han Lance Stroll på 15. pladsen.
**Q3:**
Igen er der heftig aktivitet fra start og røde dæksider på racerne. Meget overraskende er det, at begge Williams-racere er med i Q3, inkl. feltets nyeste mand Colapinto.
Glæden er dog kort for Albon, da han kører ud på banen igen. Teamet har glemt maskinen, der køler luftindtaget. Derfor må han stoppe lige efter pitudkørslen.
Albon er dog smart og holder motoren i gang, så han kan fjerne maskinen og kaste den ud på jorden, så banefolkene kan fjerne den. Dermed fortsætter han i Q3.
Det gav dog heller ikke noget gult flag, så de andre kørere kunne fortsætte ufortrødent.
Leclerc er stærkeste mand og starter i front på søndag. Lige bagved har han Piastri og teamkammeraten Sainz.
Verstappen er helt nede på sjettepladsen, og han bliver endda udkvalificeret af sin teamkammerat Perez. Det havde virkelig været en oplagt mulighed for Norris, hvis han var gået videre.
Mest overraskende er det dog, at feltets nyeste mand, Colapinto, udkvalificerer Albon med en flot 9. plads.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)