Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 15/9 2024 klokken 16:09
Selvom Leclerc var den bedste af de tre i starten af løbet, spillede pit-stops en afgørende rolle, hvilket gav fordelen til Piastri, der relativt hurtigt kunne overhale Leclerc og overtage føringen. Derfra stod den på et gedigent forsvar fra australierens side frem til sidste omgang, der endte bag en virtuel safetycar, da Perez og Sainz kolliderede.
Lewis Hamilton og Esteban Ocon startede fra pitten for brud på parc-fermé reglerne. Leclerc fik en optimal start med Piastri i hælene, mens Sergio Perez hurtigt var oppe og udfordre Carlos Sainz på tredjepladsen. Lando Norris, der havde meget arbejde at gøre efter gårsdagens fejlslagne kvalifikation, fik fra start kørt sig to placeringer frem som nummer 13. Efter tre omgange var han oppe som nummer 11.
Leclerc og Piastri skiftedes til at køre hurtigste omgang, mens Perez havde fået tilkæmpet sig tredjepladsen fra Sainz. Russell begyndte også at finde fart på femtepladsen, mens Norris indtog 10. pladsen efter en overhaling af Haas stand-in Oliver Bearman på omgang 8.
Franco Colapinto var den første i top 10 til at pitte, hvilket blev efterfulgt af Alonso, Verstappen, Russell og Perez. McLaren svarede ikke umiddelbart igen på Perez' pit-stop og holdt Piastri på banen. Da Piastri endelig pittede, kom han ud foran Perez med den mindste margin.
Leclerc, der havde seks sekunders forspring, pittede og kom ud foran Piastri. Australieren havde stadig masser og fart og kørte sig ind på Leclerc, mens Perez forsvarede sin trejdeplads efterfulgt af Albon og Norris, sidstnævnte havde endnu ikke været i pit. Sainz lå som nummer seks foran Verstappen, Russell, Alonso og Colapinto.
Efter 20 omgange så Piastri sit snit til at sætte en overhaling ind på Leclerc i sving 1, hvilket lykkedes med Leclerc ude af stand til at forsvare sig. Kampen udnyttede Perez til at køre sig tættere på de to.
Som løbet skred frem, overtog Sainz femtepladsen fra Norris. Leclerc var inden for DRS rækkevidde af Piastri, men han havde ikke den afgørende fart til at kunne tilbageerobre føringen. Leclerc forsøgte på omgang 29, men det blev blankt afvist af Piastri.
Det blev senere til en trio i front, da Perez havde kørt sig fra af Sainz, og nu var kommet helt tæt på Leclerc og Piastri.
Leclerc forsøgte sig med endnu en overhaling på omgang 41, men også dette forsøg blev afvist. Det samme scenarie gentog sig omgangen efter og igen på omgang 45. Og mens dette foregik, havde Sainz kørt sig op til Perez. Der var lagt op til en tæt afslutning.
Med tre omgange igen havde Piastri held med at køre sig uden for DRS rækkevidde af Leclerc, der samtidig skulle holde øje med Perez bagved sig, hvilket nu vendte angreb til forsvar for Ferrari-køreren.
Perez forsøgte sig i de døende omgange med en overhaling på Leclerc, der dog ikke skulle nyde noget af at afgive point og sin andenplads. Det åbnede samtidig døren for Sainz, der nu også prøvede at sætte en overhaling ind på sin teamkollega. Det gav på ny Perez en mulighed for at fravriste tredjepladsen fra Sainz, men ingen af de to ønskede at afgive så meget som en centimeter, hvilket i sidste endte sluttede med en uundgåelig kollision.
Det frembragte den virtuelle safetycar, og Piastri kunne derfor køre sikkert over stregen som vinder, mens Leclerc og Russell tjekkede ind på de sidste to podiepladser. Norris blev nummer fire og fik samtidig et ekstra point for hurtigste omgang foran Verstappen og Alonso. Albon og Colapinto scorede gode point for Williams, mens Hamilton og Bearman besatte de sidste to pladser i dagens top 10.