Som bekendt er Kevin Magnussen udelukket med en såkaldt løbsstraf efter en hændelse i sving 4 under Italiens Grand Prix, hvor Haas-køreren og Pierre Gasly, Alpine, skrubbede hinandens dæksider på vej ind i svinget.
Hændelsen gav danskeren 2 strafpoint til hans F1-kørerlicens, hvilket bragte ham op på grænsen 12 point i en 12-måneders periode og dermed udelukkelse af næste løb. I dette tilfælde Aserbajdsjans GP.
Oprindeligt blev strafsystemet indført i 2012 som en konsekvens af flere episoder, hvor daværende F1-kører Romain Grosjean havde haft hovedrollen med farlig kørsel. Strafsystemet skulle stoppe, hensynsløs og farlig kørsel, som kunne udsætte medkørere for livsfarlige situationer.
Og lige præcis denne præmis ønsker flere kørere nu taget op til revurdering, for ingen af K-Mags kollegaer har kunnet finde hensynsløs og farlig kørsel fra hændelsen med Gasly på Monza.
Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team.
Copyright MoneyGram Haas F1 Team
Som den første udtalte Pierre Gasly umiddelbart efter løbet, at han var parat til at gå til stewards og forsvare Magnussen. Fernando Alonso udtrykte ligeledes undren over straffen.
I modsætning til Haas-teamchefen Ayao Komatsu træder Nico Hülkenberg, danskerens teamkammerat, nu ud med noget, der minder om en utilsløret balle til FIA over den måde strafsystemet forvaltes på af organisationens stewards.
"Jeg så ikke to strafpoint i det, og en 10-sekunders straf er meget hård efter min mening, og de fleste kørere har det på samme måde," sagde Hülkenberg til flere medier i Baku.
"Jeg havde en sag med Fernando (Alonso, red.) i sprintløbet i Østrig, hvor jeg forsøgte at rykke ind i sving 3, låste mine forhjul, kom for langt ud, og han måtte køre af banen, men sådan er racerløb. For at overhale er vi nødt til at forlade vores komfortzone og tage nogle risici, og så sker den slags ting nogle gange."
Italiens Grand Prix 2024. Kevin Magnussen med Nico Hülkenberg i Fanzonen lørdag
Copyright Haas F1
"I mit tilfælde med Fernando, og også med Pierre (Gasly, red.), sagde begge kørere: 'Det er ikke noget', så det ser ud til, at hver gang der er en lille smule kontakt, vil stewards involveres."
"De VIL bare have en konsekvens af det."
"Det (strafsystemet) skal være der men selvfølgelig kun i ekstreme tilfælde, og kun hvis kørerne virkelig gør noget dumt eller farligt. Jeg synes, det er godt at have det for at holde os under kontrol. Og så vi ved, at der er en konsekvens, hvis vi gør noget dumt eller tåbeligt."
"Men Monza er selvfølgelig den seneste, den er frisk i vores hukommelse, men i år har der selvfølgelig været... ja, jeg ved ikke, hvad jeg skal sige."
"Kørerne føler ikke, at det er nødvendigt for hver eneste kontakt, så måske skal retningslinjerne for straffe gennemgås og ændres."
Italiens Grand Prix 2024. Haas med low downforce opsætning og en meget smal bagvinge
Copyright Haas F1
"For vi skal kunne køre løb. Ellers bliver det bare svært. Det bliver kedeligt og trist, for vi kan ikke køre løb mere, når vi bare bliver straffet hele tiden."
"Men jeg er sikker på, at det kommer op på kørernes møde (i Baku, red.), og at der vil være samtaler med Niels (Wittich, F1 løbsdirektør)."
Oliver Bearman afløser Kevin Magnussen i weekenden i Aserbajdsjan.