USA's GP: 2. frie træning

Red Bull var på hælene efter 1. træning, hvor Mercedes virkede alt for urørlige, men den 2. træning viste, at de havde noget at skyde med, mens Ferrari blev udfordret af McLaren.

Frankrigs Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/10 2021 klokken 08:10

Det er sjældent at man kan bruge 1. træning til ret meget, i form af styrkeforhold, men det er lige så sjældent, at der er så stor forskel på topholdene, som vi så i dagens 1. træning, hvilket helt sikkert har vagt bekymring i Red Bull lejren.

Men den anden træning viste et helt andet billede, hvor nærmest alle hold, havde fundet rigtig megen tid, med undtagelse af Mercedes.

Sergio Perez var, for en gang skyld, hurtigste mand på banen, mens Verstappen måtte tage til takke med P8, efter han fik ødelagt det ene forsøg han havde planlagt, på de bløde dæk.

Verstappen var dog godt under et sekund efter Perez, hvilket er det man mener et sæt friske Soft dæk giver, hvilket så reelt betød, at Verstappen var den hurtigste mand på banen.

Noget overraskende var det Lando Norris, der blev noteret for næsthurtigste tid, foran Lewis Hamilton, der lige fik sneget sig ind foran Bottas, der ellers ser stærk ud igen i denne weekend.

Daniel Ricciardo, der havde en skidt 1. træning, bakkede godt op omkring Norris, ved at placere sig lige efter de to Mercedeser på P6, foran en overraskende Lance Stroll i Aston Martin, der faktisk havde hurtigste tid af alle, midtvejs i sessionen.

Hos Ferrari kunne de se, at begge deres biler var faldet lidt tilbage, men det virkede ikke til at bekymre dem så meget, da den røde italienske racer virker meget stabil og kunne se ud til at være en særdeles hurtig løbsbil i denne weekend, noget der ellers har været et problem for dem.

Alpine holdet ser skuffende svage ud i denne weekend. Alonso havde problemer med mekanikken i 1. træning og balanceproblemer med bilen i den anden, mens Ocon, der sluttede et par pladser foran Alonso på P11, bare ikke havde rigtigt fat i hverken bil eller bane.

Kikker men ned i bunden af feltet, er det værd at bemærke, at Schumacher er rykket forbi Latifi og langt fra Mazepin, der virkelig havde sine problemer med den amerikanske bane.

Mazepin var i nærkontakt med flere af kollegaerne, efter de kom hurtigt bagfra ind i sving, hvor russeren troede han var alene. Med en bedste tid, der var et sekund langsommere end Schumachers, så skal der graves dybt i morgen, inden 3. træning og ikke mindst kvalifikationen, hvis ikke han igen skal udstilles som feltets ringeste kører.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:34.946 + 0.000 24
2. Lando Norris McLaren
P
1:35.203 + 0.257 20
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:35.310 + 0.364 22
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:35.360 + 0.414 24
5. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:35.457 + 0.511 21
6. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:35.561 + 0.615 25
7. Charles Leclerc Ferrari
P
1:35.572 + 0.626 23
8. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:35.824 + 0.878 23
9. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:35.919 + 0.973 24
11. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:36.158 + 1.212 23
12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:36.242 + 1.296 25
13. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:36.376 + 1.430 18
15. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:36.718 + 1.772 30
16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:36.983 + 2.037 24
17. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:37.041 + 2.095 24
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:37.254 + 2.308 26
19. George Russell Williams
P
1:37.490 + 2.544 21
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:38.026 + 3.080 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA's GP: 1. frie træning USA's GP: 3. frie træning »