USA’s GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til USA. Her skal sæsonens 17. F1-Grand Prix køres. Derfor varmer BMF1 op til en festlig weekend i Austin, Texas.

USA's GP 2019 . Copyright McLaren Media - Glenn Dunbar/LAT Photographic

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/10 2021 klokken 17:10

Formel 1 er taget et smut over andedammen for at køre løb på en af kalenderens helt store højdepunkter for fans og kørere. Banen er fed at se løb på, og amerikanerne giver den lige ekstra gas med det publikumsvenlige show.

Løbet hedder officielt Formula 1 Aramco United States Grand Prix 2021, og banen har det officielle navn Circuit of the Americas, i daglig tale COTA.

Gammel kending med ny asfalt


COTA blev designet af ingen ringere end Hermann Tilke, der samarbejde med et amerikansk arkitektfirma ved navn HKS om at slå stregerne til det unikke motorsportsanlæg.

Banen blev indviet 21 oktober 2012 af tidligere F1-verdensmester Mario Andretti. Herefter var der frit lejde til banens første F1 løb, vundet af Lewis Hamilton i McLaren, hans (indtil videre ihvertfald) sidste sejr for teamet.

COTA lægger endnu engang asfalt til weekendens herligheder, og den smukke racerbane plejer ikke at skuffe hverken fans eller kørere.

Moto GP oplevede store problemer med bump på banen for tre uger siden, hvilket også blev nævnt af F1-drengene tilbage i 2019. Derfor har der været fokus på at få udjævnet disse. Derfor har 40% af banen fået lagt ny asfalt.

Banen er med sine 5,513 km og 20 sving noget af en udfordring for kørerne. Det skyldes, at banen kører mod uret, mod det mere traditionelle med uret. Det sætter en anden belastning på nakkemusklerne for kørerne.

Banen er kendt for flere unikke ting, heriblandt sving 3-6 der går til venstre, højre, venstre højre, i en hurtig svingkombination. Et sted på banen, hvor man skal holde tungen lige i munden.

Samtidig er turen op af bakken til sving 1 blevet et legendarisk sted på kalenderen. En tur der altid giver garanti for fede dueller og overhalinger.

Samlet set skal kørerne køre 56 omgange, når de røde lamper slukker på søndag. Det betyder, at hver kører har kørt 308,405 km, når de ser det ternede flag.

Banerekorden er sat i 2019, hvor Leclerc kørte en omgang i tiden 1:36.169 (under løbet), så det bliver interessant at se, om nogle af kamphanerne kan nappe den fra monegaskeren på søndag.

I 2019 blev kvalifikationen vundet af Valtteri Bottas, efterfulgt af Vettel og Leclerc. Under selve løbet blev det Hamilton og Verstappen der, efter en intens duel, endte med Bottas på podiet.

Mercedes fejrer sejren i AustinMercedes fejrer sejren i Austin
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Dækkene til weekendens løb


Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2, medium C3 og de bløde C4. Her får hver kører hhv. to sæt hårde dæk, tre sæt medium, og otte sæt soft.

Pirelli udtaler, at de ikke har kunne sende personale til COTA og analysere asfalten (grundet COVID-19 restriktioner), så derfor ved Pirelli ikke, hvordan asfalten påvirker dækkene.

Pirelli har fastsat et minimum dæktryk på 1,48 bar foran, og 1,31 bar bagved. Samtidig er grænsen for cambervinklen (hjulets hældning) -3,5 grader foran og -2,0 grader bagved.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen boykotter Netflix USA's GP: 1. frie træning »