Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/10 2021 klokken 19:10
Sergio Perez i Red Bull, var 1. mand ude på banen i USA, i en racer med meget store "antenner" på frontvingen, som kunne få enhver amerikansk trucker til at blive misundelig.
For Fernando Alonso fik en meget kort træning, efter Alpine raceren end ikke holdt i en enkelt omgang, hvilket betød at han måtte parkere bilen på banen. En bil der tydeligt dryppede væske fra sig, hvilket kan betyde at han skal ender med at skulle have en straf og starte langt nede i feltet.
Aston Martin har allerede inden træningen gik i gang, meldt ud at Vettel vil tage en fuld straf som følge at udskiftning af den komplette PU.
Overraskende, har Bottas også fået en ny PU, hvilket betyder at den kun har holdt i to løb. Noget kunne tyde på, at Mercedes har problemer med deres PU, der angiveligt bliver presset maksimalt.
Alonsos parkering, udløste et rødt flag, hvilket betød at hans bil kunne bugseres på tværs af banen, så den kunne komme tilbage til garagen, til fordel for det arbejde der skal laves på bilen.
Lige omkring 10 minutter gik der med at rydde op efter Alonso, hvilket betød 10 minutter mindre tid til træning 1, hvilket igen betød, at der var kø ved pitudkørslen op til der igen var grønt flag for at komme ud på banen igen.
10 minutter efter de var kommet i gang igen, smuttede Charles Leclerc af banen, men formåede dog at komme tilbage, sammen med en masse grus, ved egen hjælp.
Alpine mekanikerne takkede for at have fået Alonsos bil tilbage til garagen, ved at arbejde hurtigt og effektivt, hvilket betød at Alonso fik mulighed for at komme tilbage på banen, med lidt over 20 minutter tilbage.
Uden at vi har fået oplysninger om hvad fejlen var på Alonsos bil, så var det næppe alvorligt, når de kunne nå det.
Med 18 minutter igen, viste Mercedes for alvor styrke, da de satte super tider med begge deres biler. Bottas hurtigst af de to, med en tid der var næsten 1,2 sekund hurtigere end Perez på P3.
Hvis det er styrkeforholdet, så har Red Bull en del arbejde med deres bil, inden kvalifikationen på lørdag.
Inden man langer for hårdt ud efter Perez, der sluttede nede på P7, skal det noteres at han satte sin hurtigste tid på Hard-dækket, hvilket måske kan være med til at understrege, at Red Bull har mere at skyde med, end det de viser.
Mod slutningen lykkedes det for Mazepin, at dreje ind i Perez, der var p åvej indenom russeren, der tydeligt ikke havde set mexicaneren.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)