USA's GP: 1. frie træning

Mercedes viste vild styrke under den 1. træning, mens Verstappen satte sin Red Bull ind som nummer 3. Ferrari var med fremme med begge deres biler, som sluttede foran Perez i den anden Red Bull

Tyrkiets Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/10 2021 klokken 19:10

Sergio Perez i Red Bull, var 1. mand ude på banen i USA, i en racer med meget store "antenner" på frontvingen, som kunne få enhver amerikansk trucker til at blive misundelig.

For Fernando Alonso fik en meget kort træning, efter Alpine raceren end ikke holdt i en enkelt omgang, hvilket betød at han måtte parkere bilen på banen. En bil der tydeligt dryppede væske fra sig, hvilket kan betyde at han skal ender med at skulle have en straf og starte langt nede i feltet.

Aston Martin har allerede inden træningen gik i gang, meldt ud at Vettel vil tage en fuld straf som følge at udskiftning af den komplette PU.

Overraskende, har Bottas også fået en ny PU, hvilket betyder at den kun har holdt i to løb. Noget kunne tyde på, at Mercedes har problemer med deres PU, der angiveligt bliver presset maksimalt.

Alonsos parkering, udløste et rødt flag, hvilket betød at hans bil kunne bugseres på tværs af banen, så den kunne komme tilbage til garagen, til fordel for det arbejde der skal laves på bilen.

Lige omkring 10 minutter gik der med at rydde op efter Alonso, hvilket betød 10 minutter mindre tid til træning 1, hvilket igen betød, at der var kø ved pitudkørslen op til der igen var grønt flag for at komme ud på banen igen.

10 minutter efter de var kommet i gang igen, smuttede Charles Leclerc af banen, men formåede dog at komme tilbage, sammen med en masse grus, ved egen hjælp.

Alpine mekanikerne takkede for at have fået Alonsos bil tilbage til garagen, ved at arbejde hurtigt og effektivt, hvilket betød at Alonso fik mulighed for at komme tilbage på banen, med lidt over 20 minutter tilbage.

Uden at vi har fået oplysninger om hvad fejlen var på Alonsos bil, så var det næppe alvorligt, når de kunne nå det.

Med 18 minutter igen, viste Mercedes for alvor styrke, da de satte super tider med begge deres biler. Bottas hurtigst af de to, med en tid der var næsten 1,2 sekund hurtigere end Perez på P3.

Hvis det er styrkeforholdet, så har Red Bull en del arbejde med deres bil, inden kvalifikationen på lørdag.

Inden man langer for hårdt ud efter Perez, der sluttede nede på P7, skal det noteres at han satte sin hurtigste tid på Hard-dækket, hvilket måske kan være med til at understrege, at Red Bull har mere at skyde med, end det de viser.

Mod slutningen lykkedes det for Mazepin, at dreje ind i Perez, der var p åvej indenom russeren, der tydeligt ikke havde set mexicaneren.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:34.874 + 0.000 17
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:34.919 + 0.045 18
3. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:35.806 + 0.932 16
4. Charles Leclerc Ferrari
S
1:36.334 + 1.460 18
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:36.508 + 1.634 20
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:36.611 + 1.737 18
7. Sergio Perez Red Bull Racing
H
1:36.798 + 1.924 20
8. Lando Norris McLaren
S
1:36.855 + 1.981 11
11. George Russell Williams
P
1:36.966 + 2.092 19
12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:36.970 + 2.096 22
13. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:36.972 + 2.098 20
14. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:36.982 + 2.108 20
15. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:37.068 + 2.194 12
16. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:37.458 + 2.584 18
17. Nicholas Latifi Williams
P
1:37.463 + 2.589 19
18. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:37.954 + 3.080 22
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:38.866 + 3.992 17
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:42.239 + 7.365 19
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA’s GP: Løbsoptakt USA's GP: 2. frie træning »