USA's GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Austin. Her skal de dyste til sæsonens 19 Formel 1-Grand Prix. Denne weekend er sprintweekend, så derfor køres der kun denne ene træning. Her er højdepunkterne fra weekendens eneste træning.

Fernando Alonso. USA's GP 2022 . Copyright Alpine F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/10 2024 klokken 21:10

Formel 1-feltet er taget til USA for at køre på en af kalenderens allerfedeste baner, og noget der så småt er ved at blive til lidt af en fan favorit i Formel 1-sammenhæng, nemlig Circuit of the Americas.

Banen er med sine 5,513 km en mellemstørrelsesbane, men det gør den absolut ikke mindre interessant at køre på for kørerne, eller kigge på for fansene for den sags skyld. Banen har 20 sving og 2 DRS-zoner, så der er rig mulighed for at se en masse fede overhalinger i weekenden.

Formel 1 har kørt på den Hermann Tilke-designede bane siden 2012, men i år har banen fået lagt ny asfalt på størstedelen, så det vil være en ny oplevelse for alle kørerne, og ingeniørerne der skal sætte bilen op.

Navnet på weekendens Grand Prix er intet ringere end Formula 1 Pirelli United States Grand Prix 2024.

Vejret er solrigt med 24 grader i luften og 36 grader på asfalten. Vejret kan dog være meget svingende i Austin, så man skal ikke tage solen for givet denne weekend.

Dækkene til weekenden er de hårde C2 Pirelli-dæk, medium C3 og bløde C4.

Denne weekend er en af de såkaldte sprint-weekender, hvilket betyder, at denne træning er den første og eneste træning hele weekenden.

Liam Lawson er tilbage i raceren, efter at han har erstattet Daniel Ricciardo VCARB-racer for resten af sæsonen.

Der er heftig aktivitet fra start af på banen, og de kører nærmest paradekørsel rundt på den første omgang. Hele 19 kørere er ude på banen inden for første tre minutter. Kun Zhou sidder tilbage i pitten. Næsten alle kørerne starter ud på harddækket. Faktisk er det kun Valtteri Bottas, som forsøger sig på medium, mens Zhou kører på softdækket.

Verstappen starter ud med at lægge sig i front af feltet, hvilket efterhånden er ved at være noget tid siden, man har set ham deroppe.

Gasly får en udskridning nede i sving 1, men han kan fortsætte ufortrødent. Han melder over radioen, at han mistede den under nedbremsningen. Alpine-raceren har også et orange og sort livery denne weekend, som minder meget om McLarens design. Desuden har de også Indiana Jones-sponsorat.

Hamilton får en kæmpe udskridning igennem svingkombinationen, i det øjeblik han overhaler Hülkenbergs Haas-racer. Hamilton laver dog et 360 graders sving og fortsætter. Han melder over radioen, at de nok lige skal tjekke dækkene og gulvet.

Russell melder over radioen, at han også havde en episode præcis samme sted, dog ikke med samme dramatiske konsekvens. Det ligner på TV-billederne, at der er et lille bump på den nye asfalt, der påvirker raceren.

Kort efter har Russell endnu et moment. Han snurrer rundt, ligesom Gasly, nede i sving 1. Han snurrer dog hele vejen rundt, men kan sætte stille og roligt igang, når de andre kørere er trillet forbi. Man kan se, at han var kommet lidt for langt ud fra racerlinjen, hvilket gør, at der er mindre greb i asfalten.

20 minutter inde har Ferrari-drengene generobret de to første placeringer, med Verstappen lige i hælene.

31 minutter inde er det Verstappens tur til at teste softdækkene. Han er 1,7 sekunder hurtigere ned på harddækket, og pt. hurtigste mand, men han klager over radioen, at dækkene var lidt kolde i starten.

Perez sætter også en tid på softdækket, men han er 0,8 sek efter Verstappen. Han melder over radioen, at problemet er i de langsomme sving, og at bilen hopper, når han kører i dem.

Med 10 minutters tid igen, så kommer kørerne langsomt ud på banen på softdækkene. Red Bull var ude lang tid før de andre, hvilket helt sikkertbragte dem så langt i front tidligere i sessionen. Derfor napper Sainz også hurtigt førstepladsen tilbage til de røde hingste.

Russell er tæt på at gentage sit stunt med at snurre rundt i sving 1, til trods for han har softdæk på.

Piastri misser pitindkørslen, og han er tæt på at kollidere med barrieren. Han fortsætter dog ud på banen igen og ud på langsiden, hvilket hurtigt kan ende galt. Der sker dog ikke noget. Han får dog ros over radioen af pitten for at undgå at smadre raceren med den episode, de havde nemlig allerede set det, da han melder over radioen, at han missede pit-indkørslen.

Russell forsøger at overhale den ene Williams, de kolliderer dog næsten, da Williamsen hurtigt bevæger sig til den anden side.

Russell melder over radioen, at bilen er dårligere med den her brændstofmængde. det er dog uvist, om der er meget eller lidt i raceren.

Med to minutter igen kører Magnussen sig på P3.

Piastri får en advarsel for episoden, hvor han missede pitindkørslen.

Leclerc sniger sig ind bag teamkammeraten i front.

McLaren-drengene kommer ikke engang i front, de slutter bag Verstappen, der har sat tredjehurtigste tid. Norris forbremser sig dog på sit hurtigste forsøg. Om det er nok til at slå Ferrari-drengene, må vi vente med at se til de andre sessioner.

Russell gentager samme stunt, som Norris lige gjorde. Om det er årsagen til hans syvendeplads, det skal være uvist.

Så sessionen ender med Sainz er i front, efterfulgt af Leclerc og så Verstappen. Norris og Piastri nøjes med fjerde- og femtepladsen, mens Hamilton og Russell napper sjette- og syvendepladsen. Magnussen ender på en flot ottendeplads med Alonso lige bag sig, mens Tsunoda slutter top 10 af.

Vigtigt at bemærke er det, at Lawson på 13. pladsen ender sessionen bare 0,13 sek efter Tsunoda. Så det bliver interessant at se.

Du kan se resultater for den første frie træning i tabellen nedenfor:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:33.602 + 0.000 24
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:33.623 + 0.021 26
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:33.855 + 0.253 22
4. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:33.868 + 0.266 24
5. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:33.908 + 0.306 25
6. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:33.963 + 0.361 21
7. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:34.093 + 0.491 26
8. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:34.096 + 0.494 24
9. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:34.112 + 0.510 23
10. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:34.313 + 0.711 20
11. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:34.364 + 0.762 24
12. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:34.375 + 0.773 23
13. Liam Lawson Visa Cash App RB
P
1:34.443 + 0.841 27
14. Alexander Albon Williams Racing
P
1:34.618 + 1.016 25
15. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:34.619 + 1.017 24
16. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:34.638 + 1.036 23
17. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:34.806 + 1.204 23
18. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:35.041 + 1.439 25
19. Franco Colapinto Williams Racing
P
1:35.248 + 1.646 26
20. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:37.219 + 3.617 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA’s GP: Optakt USA's GP: Kvalifikation - Norris tager “heldig” po »