Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/10 2022 klokken 16:10
Efter en ufrivillig pause grundet en vis Covid-19-pandemi er Formel 1 tilbage på de kunstbelyste gader i storbyen Singapore. Og det var en regnvåd bane, der tog imod kørerne.
Kvalifikationen startede dog i tøjrvejr, og af samme årsag valgte samtlige kørere at lægge ud med intermediate-dæk, og Q1 sluttede med Max Verstappen som hurtigste mand tæt fulgt af Lewis Hamilton og Charles Leclerc.
Singapore er også banen, hvor Kevin Magnussen har banerekorden, og Haas-køreren viste sig også hurtig og satte en sikker P7. Mick Schumacher i den anden Haas sluttede Q1 på P14.
Q2 startede med samtlige kørere på intermediate, men med 5 minutter tilbage skiftede Lance Stroll til slicks, på en bane, der var begyndt at tørre lidt op. Kort efter gjorde Sebastian Vettel det samme, men det var ikke nok for de to Aston Martin-kørere, der begge måtte se sig selv ude.
Til gengæld sluttede Kevin Magnussen på P10 og var dermed klar til Q3. Mick Schumacher sluttede på P13.
Hurtigste mand i Q2 var Charles Leclerc fulgt af Lewis Hamilton, Max Verstappen og Sergio Perez.
Q3 vekslede som en hård kamp mellem Lewis Hamilton og Max Verstappen på den gradvist mere tørre bane, men i sidste ende snuppede Charles Leclerc første startposition til morgendagens grandprix. Monegaskeren blev fulgt af Sergio Perez og Lewis Hamilton.
Det var ikke Max Verstappens dag, som over radioen fik besked på at stoppe Red Bull-raceren inden det ternede flag. Og hollænderen var stik tosset over ordren. Årsagen fik han ikke.
Kevin Magnussen viste endnu engang, at han føler sig godt hjemme på den bane, hvor han indtil i dag har banerekorden. Således sluttede danskeren på P9, kun ca. to tiendedele fra verdensmesterens P8.
Overraskende nok kunne George Russell ikke følge op på sine hidtidige resultater i kvalifikationerne og sluttede på P11. Toto Wolff så bestemt heller ikke glad ud.
Med en startposition som nr. 8 bliver det bestemt ikke "a walk in the park" for Verstappen, som med en sejr i Singapore allerede søndag kan krones som verdensmester 2023. Det er samtlige ikke-hollandske fans sikkert ikke kede af.
Den uofficielle startgrid ser således ud (den officielle kommer senere nederst på denne side):
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)