Efter noget nær total dominans fra Red Bull og Max Verstappen under træningerne til Mexicos Grand Prix, tages der hul på kvalifikationen til søndagens løb.
Set med danske briller har det været en blandet fornøjelse, idet Kevin Magnussen har haft alvorlige tekniske problemer under sine træninger. Således har danskeren måttet skifte sin intercooler og i lighed med andre teams har det knebet med at få hypersoft-dækkene til at fungere.
Der holdes fest i Mexico.
Copyright Red Bull Media
Herunder dækker vi kvalifikationen, som starter kl. 20:00 dansk tid.
Q1
De første 15 minutter er startet og bilerne ruller ud på banen.
Første mand til at sætte hurtigste tid er Gasly i Toro Rosso med 1:17.876.
Kort efter er Vettel hurtigst i tiden 1:16.089.
Magnussen er på P9 i tiden 1:17.881. Räikkönen er et halvt sekund efter i tiden 1:16.543.
Magnussen kører i pit.
Der lyder et brøl fra de mexicanske fans, da lokalhelten Sergio Perez sætter P5 i tiden 1:17.152.
Med 9 minutter tilbage kører Verstappen nu ud på banen. Der mangler stadig 5 kørere.
Ricciardo sætter ny banerekord med 1:15.866, men det ødelægges kort efter af Verstappen med 1:15.756.
Hamilton ligger på en uvant P5.
Magnussen kører nu ud på banen. Lige nu ligger han P19 lige bag ved teamkammeraten Grosjean.
Grosjean sætter tiden 1:17.268 og Magnussen 1:17.599. Det bringer danskeren op på P17.
5 minutter tilbage og Alonso er på ridetur på kurben og får slettet sin tid. Spanieren ligger på sidstepladsen og har iøvrigt været elimineret i Q1 i de seneste tre kvalifikationer.
Kevin Magnussen allerede ude efter Q1.
Copyright Haas F1
Mercedes har fundet fart og Stillingen forrest er Bottas, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Hülkenberg, Hartley, Perez og Ocon.
1 minut tilbage med Magnussen på P17 og Grosjean på P16.
Alonso finder pludselig fart og sætter P7, som kort efter ødelægges af flere kørere, som sender spanieren ned på P14.
Grosjean slutter på P16 og Magnussen kan slet ikke finde fart i en problemfyldt weekend og slutter på P18.
Stillingen forrest er uændret.
Videre er Bottas (ny banerekord), Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Vettel, Perez, Ocon, Raikkonen, Hulkenberg, Hartley, Ericsson, Sainz, Gasly, Alonso, Leclerc.
Ude er Grosjean, Vandoorne, Magnussen, Stroll og Sirotkin.
Vi venter på Q2.
Q2
Uret er startet nedtællingen og bilerne ruller ud til Q2. Forreste mand er Bottas, som i øvrigt satte hastighedsrekord i 2016 med 372,5 km/t.
Hamilton hurtigst i tiden 1:15.644.
Verstappen er hurtig i anden sektor og sætter kort efter bedste tid med 1:15.640.
10 minutter tilbage og hollænderen har sandsynligvis allerede indløst billet til Q3.
Q3
Hidtil har ultrasoft vist sig at være de hurtigste, men Christian Horner udtaler, at det nærmest er "et mareridt at finde de korrekte dæk" på denne bane.
Stillingen forrest er 1 Verstappen; 2 Hamilton; 3 Vettel; 4 Ricciardo; 5 Bottas; 6 Raikkonen; 7 Hulkenberg; 8 Sainz; 9 Leclerc; 10 Ericsson.
I dropout-zonen ligger 11 Ocon; 12 Perez; 13 Hartley; 14 Gasly; 15 Alonso.
Alonso haler sig nu op på P14.
5 minutter tilbage og forskellene forrest ser således ud: 1 Verstappen; 2 Hamilton +0.004s; 3 Vettel +0.075s; 4 Ricciardo +0.206s; 5 Bottas +0.283s; 6 Raikkonen +0.356s; 7 Hulkenberg +0.582s; 8 Sainz +0.661s; 9 Leclerc +0.863s; 10 Ericsson +0.993s.
Som det ser ud nu kommer Magnussen til at starte morgendagens grandprix på P16 pga. af Grosjeans gridstraf.
Begge Alfa Romeo Sauber gik videre til Q2. Her er det Marcus Ericsson i smukt modlys.
Copyright Sauber
Med 3 minutter tilbage er der stille på banen, men nu strømmer bilerne ud med Alonso forrest på helt friske hypersoft-dæk.
1 minut tilbage og i dropout-zonen ligger nu 11 Hartley, 12 Perez, 13 Ocon, 14 Alonso og 15 Gasly.
Der viftes med det ternede flag og ude er 11 Ocon; 12 Alonso; 13 Perez; 14 Hartley og 15 Gasly.
Forrest ser det således ud: 1 Verstappen, 2 Hamilton, 3 Vettel, 4 Ricciardo, 5 Bottas, 6 Räikkönen, 7 Hülkenberg, 8 Sainz, 9 Leclerc, 10 Ericsson.
Q3
Vi tager hul på de sidste 12 minutter og Ferrari lægger ud med Vettel forrest fulgt af de to gule Renaulter.
Alle biler er nu ude på banen. Sætningen lyder som en fejl, men spørgsmålet er vitterligt, om Mercedes kan drille de suveræne Red Bulls, som passer perfekt til denne bane.
Vettel hurtigst med 1:14.970. Kort efter kommer Hamilton med 1:15.022.
Verstappen er nu hurtigst af alle i 1:14.785. En meget hurtig omgang, som bliver svær at slå for de andre.
5 minutter tilbage og foreløbig ser det således ud inkl. tidsforskelle: 1 Verstappen; 2 Vettel +0.185s; 3 Hamilton +0.237s; 4 Ricciardo +0.245s; 5 Bottas +0.375s; 6 Räikkönen +0.545s; 7 Leclerc +1.874s; 8 Hülkenberg +1.917s; 9 Sainz +2.056s; 10 Ericsson +2.515s.
Stilstand. Med 3 minutter tilbage holder alle biler i garagen.
I radioen siger Verstappen, at "det føles bedre sådan", hvilket indikerer, at Red Bull arbejder med en speciel kvalifikationsopsætning.
1 minut tilbage og der er en markant stor afstand fra Ericssons P10 til Verstappens P1. Hele 2,5 sekund.
Kampen om pole shoot-out er startet og Ricciardo er sensationelt hurtigst i 1:14.759.
Det ternede flag er røget.
Daniel Ricciardo var hurtigste mand på Autodromos Hermanos Rodriques.
Copyright Monzanet.it
Kort efter følger Verstappen, men han kan ikke slå en begejstret australier, som jubler i radioen.
Slutstillingen bliver inkl. tidsforskelle 1 Ricciardo; 2 Verstappen +0.026s; 3 Hamilton +0.135s; 4 Vettel +0.211s; 5 Bottas +0.401s; 6 Raikkonen +0.571s; 7 Hulkenberg +1.068s; 8 Sainz +1.325s; 9 Leclerc +1.430s; 10 Ericsson +1.754s.
Alt i alt en velfortjent pole til den sympatiske australier, som har kæmpet med nærmest overjordiske tekniske problemer i de seneste løb.
Efter løbet giver Verstappen Renault-motoren skylden for, at han ikke snappede pole positionen. Ikke specielt sympatisk.
"The whole qualifying was crap - same problems as FP2, engine braking not what I wanted, rear locking, I thought it would be enough with the problems we had. I'll drive around it," lød det fra hollænderen, som fra næste sæson skal rette brokkeriet mod Honda.
Alonso kan sikkert give Verstappen gode råd.
Hamilton måtte se sig selv på en uvant P3, men det så ikke ud til at overraske verdensmesteren.
"I wasn't expecting to be as high up as we are, that's the best we could do... but being behind the Red Bulls is not a bad thing," udtalte briten efter kvalifikationen.
I modsætning til teamkammeraten var Ricciardo ikke overraskende en glad mand efter kvalifikationen.
"I knew it was there somewhere. We hadn't had the cleanest run through practice, but I knew the pace was in the car, Max showed that all weekend. I still wasn't convinced it was the cleanest lap, but I've got to relax a little - I'm tripping major nutsack right now! Monaco is the only other place I've done this - to do it here, I believe it was close with Max - shout out to the team to get a one-two," lød det fra en glad australier.
YES...
Copyright Red Bull Contentpool
Vi vender tilbage i morgen, hvor vi naturligvis dækker Mexicos Grand Prix LIVE på disse sider.