Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/10 2018 klokken 18:10
Den første træning, bølgede lidt frem og tilbage i de første 45 minutter, men så tog de for alvor fat.
Fernando Alonso, Esteban Ocon og Charles Leclerc, havde fået fri under første træning, så Norris, Latifi og Giovanazzi kunne få lov til at træne lidt Formel 1, , men ellers var alle andre på plads.
Red Bull, der ikke er kendt for at være hurtige når der var højhastighedsbaner på menuen, satte sig tungt på de hurtigste tider.
Især Max Verstappen viste, at han var sulten efter at vise, at 2. pladsen i sidste weekend, ikke var et tilfælde.
Mindst lige så overraskende var det, at Renault også viste sig ultra hurtige. Altså så hurtige at de var oppe som nummer 3 og 4, dog med tider der i Formel 1 regi var lysår langsommere end Red Bull, med en margin fra Verstappen på P1 til Sainz på P3 på hele 1,2 sekund.
Lewis Hamilton i Mercedes, var hurtigst af ham og Vettel, på P5, mens Vettel var på P7.
I HAAS lejeren, var der ikke megen glæde at spore. Grosjean, som hurtigste mand, var nede som nummer 13, mens Magnussen roede rundt helt nede som nummer 17.
De klagede begge over, at de slet ikke kunne stå fast. Grosjean meldte tilmed ud over radioen, at det var som at køre i regnvejr.
Så selvom det var skidt for HAAS, var det tydeligt at det var skidt for de fleste.
Eneste hold der så ud til at have lykkedes med at sætte deres bil rigtigt op, var Red Bull.
Nede bagerst i feltet, lå Gasly, der slet ikke kom ud og fik sat en tid, da han, igen igen, lige skulle have en frisk Honda motor.
Hartley, der faktisk kørte i Toro Rosso raceren, viste at de har en god bil, ved at placere sig op som nummer 9.
Af dem der kørte, var det Stroll og Sirotkin, der var de langsommeste. Magnussen var blot 5 hundrededele sekund hurtigere end Sirotkin.
Træningen efterlader mange ubesvarede spørgsmål. Lad os håbe at 2. træning bliver tør.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)