Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/10 2018 klokken 22:10
Den tynde luft viste sig at være en seriøs udfordring, da kørerne skulle ud og prøve på at finde den hurtigste vej rundt, på Autodrome Hermanos Rodriguez.
Dækslidet var enormt, da den tynde luft ikke gav den downforce som holdene er vant til.
I første træning var det, de utroligt velafbalncerede Red Bull racere der klarede sig bedst, men efter at de øvrige hold havde fået analyseret deres data, blev det hele meget mere lige.
Kevin Magnussen kæmpede dog fortsat med sine dæk. I en radiomeddelelse hørte vi ham sige, at de dæk var absolut ingen steder.
På den positive side, så var feltet blevet samlet markant, men på den negative side, så roede Kevin fortsat rundt, nede i den kedelige ende af feltet.
Faktisk var det kun McLaren der var langsommere, da vi var halvvejs inde i træningen.
Det specielle ved at se McLaren rode rundt nede i den helt tunge ende, er at de forreste er Red Bull og Renault, der anvender samme type motorer. Så vi kan vel godt konstatere, at McLarens chassis er ringe.
Eneste i top 5, der ikke havde en Renault motor, var Sebastian Vettel, der som nummer 4, vil gøre sit til at holde verdensmesterskabet i live.
Hamilton roede rundt omkring 7. pladsen, som jo også er nok til at han kan vinde mesterskabet, selvom Vettel skulle vinde.
Hos Force India, hvor hjemmebane helten Sergio Perez hører hjemme, så det ud til at netop Perez var den bedste af de to. Men Ocon er en mand der kæmper for sit liv i formel 1, hvilket fik ham til at give sig ekstra meget.
Men at være på hjemmebane, var gav åbenbart mere end at være presset, så Perez var bedst af de to.
Brendon Hartley i Toro Rosso raceren, var igen en stor positiv overraskelse i den Honda motoriserede racer.
P6 stod der længe ud for hans navn, mens Gasly i den anden Toro Rosso var nede som nummer 14.
En anden overraskelse var, at Stoffel Vandoorne var markant hurtigere end den pensionsmodne Fernando Alonso, der igen glimrede med at fortælle, alle andre at de skal gøre plads for ham.
De sidste 20 minutter, blev der kørt løbssimulering. Her var Red Bull også suveræne, flere sekunder hurtigere end Mercedes.
Hvis man skal se lidt positivt fra HAAS, så så deres bil ud til at fungere rimelig, når den var tung.
Med lige over 10 minutter slutter det dog for Verstappen, der måtte parkere ude på banen. Da man fulgte med i det øjeblik Red Bull raceren satte ud, lød det som om at det var hans motor der opgav.
Vi kan efter denne træning konstatere, at HAAS er langt fra der, hvor de burde være. Mercedes og Ferrari har ikke overtaget. det har Red Bull derimod og Renault ser stærkere ud, end de har gjort på noget tidspunkt i år.
Mercedes ser ud til virkelig at kæmpe med deres dæk, hvilket kan være det der ender med at holde VM kampen i live, et løb mere.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)