Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/9 2023 klokken 07:09
Formel 1 er tilbage på Suzuka Circuit i Japan, hvor vi herunder tager fat på lørdagens kvalifikation, og lad det bare være slået fast, at Red Bull i den grad er tilbage.
Således dominerede Max Verstappen fredagens træninger med begge Ferrarier lige efter, omend næsten et halvt sekund langsommere. Men også McLaren viser gode takter, ikke mindst i lørdagens træning, hvor de papayagule biler indtog P2 og P3.
Kvalifikationen starter kl. 8.00 dansk tid.
Temperatur: 27 gr.
Vejret: Tørt
Asfalttemperatur: 39 gr.
Vind: 4 km/t
Q1
Første mand på banen er Liam Lawson, og han følges kort efter af Lance Stroll.
Efter 4 minutter begynder de resterende biler at strømme ud på banen.
Max Verstappen sætter hurtigste tid med 1:29.978. Sergio Perez er 0,7 sekund langsommere.
George Russell er nu på P3 fulgt af Lewis Hamilton.
Gult flag!
Logan Sargaent er kørt i barrieren i sving 18 inden mållinjen. Massivt!
Rødt flag!
Replays viser at Sargeant lavede et "snap" og ramte græsset midt i svinget, hvilket han ikke formåede at rette op på. Det har bestemt ikke været en god debut for amerikaneren hos Williams, som nu skal på reservedelslageret og finde dele til nattens arbejde.
Nærbilleder viser en nærmest totalskadet Williams-racer. Sargeant har efterhånden kosten teamet en del penge, så spørgsmålet er, om ikke han snart er fortid i det hæderkronede team.
Nedtællingen stoppede ved 9 minutter, og vi venter på et nyt starttidspunkt.
Uret startes kl. 8.22.
Charles Leclerc er første mand på banen efter pausen.
Charles Leclerc, Valtteri Bottas og Guanyu Zhou skal op på rektors kontor, fordi de tilsyneladende ikke har kørt hurtigt nok ud fra pitudkørslen.
5 minutter tilbage af Q1 og stillingen ser således ud:
1. Verstappen
2. Norris
3. Leclerc
4. Piastri
5. Sainz
6. Perez
7. Lawson
8. Russell
9. Hamilton
10. Alonso
2 minutter tilbage med Kevin Magnussen på en øjeblikkelig P14.
Tiden er gået og Magnussen forbedrer til P9. Yuki Tsunoda og Esteban Ocon skubber danskeren ned på P14.
Imponerende kørset af Liam Lawson, der kører ind på P4.
Kevin Magnussen redder skindet og holder P15. Nico Hülkenberg sluttede næstsidst.
Ude er Valtteri Bottas, Lance Stroll, Nico Hülkenberg, Guanyu Zhou og Logan Sargeant.
Vi venter på Q2, mens Nico Hülkenberg oplyser, at hans fik et "mega toe" på den ene langside, men at det ikke engang kunne hjælpe ham op i Q2. Tydeligvis fartproblemer hos Haas F1.
Q2
Max Verstappen kører ud fulgt af Alex Albon, Liam Lawson og Carlos Sainz.
Verstappen er hurtigst i 1:29.954. Igen næsten et halvt sekund hurtigere end P2, som p.t. er Charles Leclerc.
10 minutter tilbage!
George Russell ind på P5 foran Lewis Hamilton, mens Sergio Perez nu er på P2.
8 minutter tilbage og Lando Norris er nu på P2.
Med 6 minutter tilbage er følgende kørere i farezonen: Fernando Alonso, Esteban Ocon, Pierre Gasly, Alex Albon og Kevin Magnussen. Sidstnævnte har endnu ikke sat en tid i Q2.
4 minutter tilbage og kun Charles Leclerc, Alex Albon, Carlos Sainz Fernando Alonso og Kevin Magnussen er på banen, hvor der er rigeligt med plads.
Lewis Hamilton er på P10 og George Russell på P9.
Oscar Piastri er stoppet i pitlane, hvor mekanikerne nu skubber ham tilbage til garagen.
Imens kæmper Kevin Magnussen for at avancere til Q3. Danskeren kører i sine hidtil bedste tider og kører ind på P9, hvilket kort efter ødelægges af Lewis Hamilton og Alex Albon. Magnussen er dermed ude.
Hamilton op på P4. Russell på P9.
Forrest er Charles Leclerc hurtigst mens Max Verstappen er i garagen.
Hermed er følgende eliminerede: Liam Lawson, Pierre Gasly, Alex Albon, Esteban Ocon og Kevin Magnussen.
Vi venter på Q3.
Q3
Max Verstappen er første mand i køen af biler ved pitudkørslen, og nu strømmer alle ti kørere ud på banen.
Max Verstappen sætter hurtigste tid med 1.29.012 med Oscar Piastri på P2 0,446 sekund langsommere. Herefter kommer Lando Norris i den anden McLaren.
5 minutter tilbage og stillingen forrest er uændret. Både Mercedes og Ferrari mangler dog endnu at sætte en tid.
3 minutter tilbage og Fernando Alonso er på P6, mens Lewis Hamilton er den sidste kører til at forlade pitten.
2 minutter tilbage og stillingen forrest er uændret med Max Verstappen på P1.
1 minut tilbage!
Max Verstappen forbedrer med 1:28.877.
Sergio Perez ind på P5. Lewis Hamilton ind på P7, mens Oscar Piastri beholder sin P2, Lando Norris P3 og Charles Leclerc P4.
Carlos Sainz slutter på P6 mens George Russell kommer ind på P8, Yuki Tsunoda på P9 og Fernando Alonso på P10.
Der kan stadig komme forskydninger på startrække 2, hvor Charles Leclerc (måske) står overfor en straf pga. førnævnte overtrædelse af fartreglerne ved pitudkørslen.
Imponerende resultat af Oscar Piastri, som vokser løb for løb og nu skal starte i forreste startrække til morgensdagens japanske grandprix.
Også imponerende kørsel af Max Verstappen, som satte en vild P1-tid med 1:28.877, hvilket er hele 0,581 sekund hurtigere end Piastri. Der skal gå meget galt, hvis vi ikke ser en hollænder øverst på podiet søndag.
Den uofficielle startgrid ser herefter således ud:
1. Max Verstappen (Red Bull)
2. Oscar Piastri (McLaren)
3. Lando Norris (McLaren)
4. Charles Leclerc (Ferrari)
5. Sergio Perez (Red Bull)
6. Carlos Sainz (Ferrari)
7. Lewis Hamilton (Mercedes)
8. George Russell (Mercedes)
9. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri)
10. Fernando Alonso (Aston Martin)
11. Liam Lawson (Alpha Tauri)
12. Pierre Gasly (Alpine)
13. Alex Albon (Williams)
14. Esteban Ocon (Alpine)
15. Kevin Magnussen (Haas)
16. Valtteri Bottas (Alfa Romeo)
17. Lance Stroll (Aston Martin)
18. Nico Hülkenberg (Haas)
19. Zhou Guanyu (Alfa Romeo)
20. Logan Sargeant (Williams)
Japans Grand Prix køres søndag og kan følges på Viaplay og F1TV fra kl. 7.00 dansk tid.
Hermed slutter vi vores dækning af kvalifikationen til Japans Grand Prix.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)