Hollands GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Holland for at køre sæsonens 15 F1-Grand Prix. BMF1 er med på sidelinjen og kommer med højdepunkterne fra første frie træning.

Hollands GP fredag . Copyright Haas F1 - LAT Photo

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/9 2022 klokken 13:09

Circuit Zandvoort lægger asfalt til weekenden herligheder, på den hollands vestkyst. Banen er hurtigt blevet en af de mere populære på kalenderen, ikke mindst for orangeklædte fans, eller folk i Red Bull-fan tøj.

Vejret er dejligt solrigt med 22 grader i luften og 28 grader i luften, når de indtager de 4,259 km asfalt og 14 sving. Så det er stort set ligesom under første frie træning.

Banen er en af de mindre af slagsen, og er i den anden ende af spektret fra sidste uges løb i Belgien og næste uges løb på Monza. Zandvoort handler om downforce og derfor er der også skruet op for niveauet den her weekend.

Red Bull havde det svært under fredagens to træninger, så der har nok været overarbejdstimer at hente hjemme på fabrikken i England. Red Bull er også første team ude på banen, både for at få mere træning, men også for at glæde de fremmødte Red Bull-fans. Faktisk har der kun været fem kørere ude, indenfor fem minutter.

10 minutter inde i træningen kommer Max Verstappen ud på banen, til stor glæde for de mange fremmødte Verstappen-fans. Verstappen er i selskab med Lewis Hamilton - så nu begynder de store teams også at kigge ud.

Soft-dækket er det mest populære helt fra start af, hvor det kun er Norris og Ocon, der er ude på medium-dækket.

Perez klager over bagenden i mellemhastighedssvingene. Verstappen melder over radioen, at han ikke har noget greb mere, efter en enkelt timet omgang. Det virker ikke lovende for hjemmebanehelten. Dog satte han hurtigste tid efter 1/3 del inde i sessionen. Her havde Verstappen kørt fem omgange på dækkene, så det er lidt modsigende, og måske et spil for at forvirre konkurrenterne.

Verstappen prøver sidst i sessionen at sætte de andre på plads, men bilen overstyrer, hvilket koster ham lidt tid, og er nok en af årsagen til, at han er 0,2 sek efter Leclerc i front. Derfor må Verstappen nøjes med tredjepladsen.

Perez er også blevet lidt stærkere den her session og rykker op på sjettepladsen.

Mercedes har også virket stærke den her weekend. Det tyder på, at arbejdet hjemme på fabrikken er ved at give pote for sølvpilene. 

Russell melder over radioen om, at der er duer nede i det ene sving. De har fået banens bedste pladser, men de skal nok til at flytte sig, inden de bliver ramt.

Det virker også til, at Hamilton har fået styr på sin radio igen. Den har drillet englænderen i begge træninger i går. Hamilton får også ødelagt en af sine flyvende omgange, da den ene AlphaTauri kører midt i racerlinjen.

Russell napper andenpladsen og Hamilton tager tredjepladsen, hvilket virker som fornuftige placeringer for de to.

Daniel Ricciardo prøver stadig at finde grænser i Zandvoort, men det virker til, at han har svært ved at følge med den anden side af garagen. Han ender helt nede på 17. pladsen, mens Norris er på 10. pladsen. Det må gøre ondt på australieren, der kæmper for sin karriere.

Alle kørerne er oppe og ride på kerben, problemet er bare, at gulvet slæber sig afsted på kerben imens. Det ser faretruende tæt ud på, at det kan resultere i kulfiberstykker på banen, hvis/når der knækker stykker af.

Stroll og Vettel ser stærke ud igen i dag. I går havde Stroll fundet masser af fart og var P6 under træning 2. I dag har Vettel dog overhånden af de to Aston Martin-kørere og napper ottendepladsen.

Bilerne ser også ud til at være langsommere i år, end vi har set de andre år.

Ferrari ser stærkest ud, også i den her træning, så det kan godt tyde på, at de også napper pole position senere i dag. Det bliver dog spændende, hvilken af de to kørere, der trækker det længste strå i Q3.

Alonso bliver ved med at blande sig oppe i toppen af tabellen, så han er også forventet, at få en top 10 placering i både kval og løb.

Haas-drengene har fundet et ekstra gear og snupper nogle placeringer i tabellen (niende- og 11. Pladsen), hvilket betyder, at de har fået analyseret data og lavet de nødvendige justeringer på raceren. Så er det bare at give skruen en omgang mere, så der kan komme point til Günther Steiner og co. på søndag.

Latifi endte på sidstepladsen, men canadieren fik selskab af de to Alfa Romeo-racere, der virker langt efter de andre den her session. Bottas er forrest af de to på 18-pladsen, men det skaber nok ikke den vilde begejstring, når man er dernede.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:11.632 + 0.000 20
2. George Russell Mercedes AMG
P
1:11.698 + 0.066 24
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:11.793 + 0.161 22
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:11.971 + 0.339 17
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:12.156 + 0.524 25
6. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:12.176 + 0.544 29
7. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:12.327 + 0.695 16
8. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:12.491 + 0.859 25
9. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:12.558 + 0.926 15
10. Lando Norris McLaren
P
1:12.591 + 0.959 18
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:12.606 + 0.974 15
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:12.773 + 1.141 18
13. Alexander Albon Williams
P
1:12.775 + 1.143 18
14. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:13.003 + 1.371 20
15. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:13.046 + 1.414 23
16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:13.256 + 1.624 22
17. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:13.299 + 1.667 20
20. Nicholas Latifi Williams
P
1:13.625 + 1.993 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Magnussen er optimistisk Alpine taler ud om Piastri-sagen »