Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 2/9 2022 klokken 16:09
Formel 1 er et udviklingsræs, hvor det handler om at bygge den hurtigste racer. Bilerne bygges ud fra et reglement, der kan tolkes på mange måder. Derfor er det også en løbende udvikling af bilerne, hvor holdene gennem sæsonen løbende tager nye dele med. Zandvoort er ingen undtagelse, dog er det ikke alle hold, der har nyt med.
BMF1 har kigget nærmere på opdateringerne, og kommer her med en samlet oversigt over, hvilke opdateringer holdene har medbragt.
Alpine:
Alpine har skiftet deres såkaldte Beam-wing på raceren, hvilket er den lille vinge man kan se under bagvingen. Meningen, ifølge Alpine, er at få mere performance ud af raceren i det område. Helt konkret har Alpine skiftet den øverste del af den den såkaldte beam-vinge.
Alpines beam-wing giver reduceret drag og mere downforce, hvilket jo er det alle teams jagter.
Alpine har medbragt en ny frontvinge til raceren, hvilket også er performance relateret, og handler om at ændre flowet på vingen. Helt kontrol er det flappen til frontvingen, Alpine har skiftet, da den passer bedre i forhold til deres gamle mid-range version. Alle hold har jo vinger, der passer til de forskellige forhold, som de forskellige typer baner byder på.
Monza kræver lavt downforce-niveau, mens en bane som Monaco kræver meget downforce. Alpine har vurderet, at teamet skal bruge et mid-range niveau for at køre stærkest i Zandvoort. Og den del har de så opdateret.
Alphatauri:
Alphatauri har også medbragt opdateringer bilen. Helt konkret drejer det sig om spidsen af bagvingen, som nu har en strammere overgang til endplaten, hvis man ser vingen forfra. Meningen med den nye vinge er, at skabe mere downforce i det område, da den nye vinge øger effektiviteten fra selve vingen.
Williams:
Williams er næste hold i rækken, der også vil være hurtigere. Williams har opdateret selve endplaten på frontvingen, for at skabe mere performance og omdirigere luften endnu bedre. Så det er ikke konkret downforce-givende i sig selv, men selve flowet langs bilen bliver bedre, hvilket kan give øget performance.
Alfa Romeo:
Alfa Romeo vil også gerne lege med den her weekend. Schweizerne har ændret profilen på de bagerste bremsetragte. Teamet har været inde og ændre selve geometrien på bremsetragten. Meningen er at få et bedre flow til bilens diffuser, og få bedre performance den vej.