Hollands GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Holland for at køre sæsonens 15 F1-Grand Prix. BMF1 er med på sidelinjen og kommer med højdepunkterne fra første frie træning.

George Russell foran Charles Leclerc og Carlos Sainz. Ungarns GP 2022 . Copyright Mercedes AMG F1 - Jiri Krenek

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 2/9 2022 klokken 13:09

Circuit Zandvoort lægger asfalt til weekenden herligheder, på den hollands vestkyst. Banen er hurtigt blevet en af de mere populære på kalenderen, ikke mindst for orangeklædte fans, eller folk i Red Bull-fan tøj.

Vejret er dejligt solrigt med 22 grader i luften og 29 grader i luften, så der er fornuftige forhold for bilerne, når de indtager de 4,259 km asfalt og 14 sving.

Banen er en af de mindre af slagsen, og er i den anden ende af spektret fra sidste uges løb i Belgien og næste uges løb på Monza. Zandvoort handler om downforce og derfor er der også skruet op for niveauet den her weekend.

Første mand på banen er Lance Stroll, som får selskab af hele feltet undtagen Gasly og Albon indenfor de første 2 min.

Max Verstappen er på hjemmebane og det kan tydeligt ses, høres og mærkes på banen. Dog har hollænderens gearkasse ikke lyst til at køre mere efter 10 min. Det lød meget skidt. Det ryger også fra raceren, så det kan godt tyde på, at der er en læk fra raceren.
Den manglende tab af effekt pludseligt medfører da også, at den ene Williams er tæt på at kysse bagenden på Red Bull-raceren.

Først giver det en Virtual Safety Car, men det kan ikke undgåes, og det røde flag kommer lige efter.

Første halvdel af sessionen er feltet delt op i to, halvdelen på soft, den anden halvdel på hard-dækket, så det tyder på, at holdene er ude og afprøve begge strategier. Der er jo også langt fra C1 til C3, så hvis soft-dækket kan holde i lang tid, så er det en fordel for holdene, da det er klart hurtigere end medium-dækket.

Verstappen må gå tilbage til pitten, men han får da mulighed for at gå forbi og vinke til fansene.

Den anden side af Red Bull-garagen hænger også i bremsen, så det er en skuffende session for de fremmødte fans af Red Bull.

Kevin Magnussen er ny på den her bane, og det kan ikke undgåes, at det har en lille indvirkning på første frie trænings resultater. Derfor må han også en tur af banen, da han forbremser sig.
Mick Schumacher må også en tur af banen og undrer sig over radioen. Det ligner, at bilens bremser ikke vil det samme, som Mick ville.

Schumacher kom også til at køre ud på banen under det røde flag, det er højest sandsynligt ikke bremsernes skyld, men at han højest sandsynlig ikke har set det røde flag.

Magnussen klager også over, at Hamilton kører langsomt på banen i racersporet. Hvilket Leclerc også klager over kort tid efter. Det er sikkert fordi, at Hamilton ikke vil ud i det beskidte spor. Hamilton melder dog senere, at han har svært ved at høre radioen, hvilket nok kan forklare de mærkelige blokeringer tidligere i træningen.

Magnussen får en respektabel 13 plads, men Schumacher er oppe på P11. Det lyder på Kevin, at ambitionerne er højere end sidste weekend, hvor teamet døjede med, at de ikke har en lav-downforce-vinge.

Afkørsler er et stort problem den her weekend, hvor sving 11 er den store synder. Bl.a. Schumacher, Magnussen og Ricciardo er ude og hilse på gruset, som faktisk er blevet klædt med epoxy, så det ikke ryger ud på banen så nemt.

Men, man kan tydeligt se, at der flyver sand op bag ved racerne. Stranden er også nabo til banen, så det er ikke så underligt, at der også ligger lidt sand på banen.

Lando Norris og Daniel Ricciardo er overraskende godt med i den her weekend, så det tyder på, at Andreas Seidl og co. er kommet op i gear, hvad angår raceren. Norris slutter forrest af de to, og sniger raceren ind på fjerdepladsen, med Ricciardo en placering og 0,15 sek efter.

Alonso og Ocon virker stærke den her weekend. Alpine virker til at have et fornuftigt tag i 2022-raceren for tiden. Alonso har dog fundet et ekstra gear i forhold til Ocon. For til trods for at spanieren er en placering foran, så er han mere end 0,3 sek hurtigere.

Mercedes virker også stærke den her weekend, og de slutter også sessionen oppe i fronten af feltet. Det ville være en lussing af den anden weekend til de hollandske fans, hvis sølvpilene, de tager feltet med bukserne nede i løbet. Russell satte hurtigste tid i sit andet forsøg, hvilket viser, at bilen kan meget mere, hvilket er interessant, da de som sagt allerede ligger i front. Hamilton er lige et par tiendele efter.

Ferrari er med oppe i den sjove ende, men det er med Sainz og Leclerc p3 og P6, hvilket ikke er helt optimalt. De røde hingste kan dog glæde sig over, at Red Bull har Perez helt nede som P7 og Verstappen P19 (hvilket jo skyldes, at han udgik 10 min. inde i sessionen).

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. George Russell Mercedes AMG
S
1:12.455 + 0.000 29
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:12.695 + 0.240 28
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:12.845 + 0.390 30
4. Lando Norris McLaren
S
1:12.929 + 0.474 32
5. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:13.077 + 0.622 31
6. Charles Leclerc Ferrari
S
1:13.127 + 0.672 30
7. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:13.416 + 0.961 30
8. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:13.633 + 1.178 31
9. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:13.963 + 1.508 33
10. Alexander Albon Williams
S
1:14.063 + 1.608 29
11. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:14.163 + 1.708 29
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
M
1:14.257 + 1.802 30
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:14.405 + 1.950 31
14. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:14.474 + 2.019 28
15. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
M
1:14.500 + 2.045 28
17. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:14.630 + 2.175 31
19. Max Verstappen Red Bull Racing
H
1:14.714 + 2.259 7
20. Nicholas Latifi Williams
S
1:15.122 + 2.667 33
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hollands GP: Løbsoptakt Breaking: Oscar Piastri til McLaren »