Frankrigs GP: Løbsresumé Modig sejr til Verstappen

Sejr til Verstappen efter en modig strategi, hvor Red Bull valgte at tage et stop mere end de øvrige i toppen, men kun til Verstappen. Perez hjalp Red Bull yderligere, ved at sikre sig 3. pladsen.

Frankrigs Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/6 2021 klokken 16:06

Frankrigs Formel 1 Grand Prix bød på endnu en duel mellem den mesterskabsførende Max Verstappen og Lewis Hamilton, som vi normalt er vant til at den der fører mesterskabet. En duel der blev taget lige til sidste omgang.

Max Verstappen havde sikret sig 1. startposition, med Lewis Hamilton lige ved sin side.

Langt de fleste valgte at starte på medium dækket, dog var der 3 mand lige udenfor top 10, Ocon, Vettel og Giovinazzi, der satsede på at starte med at kører langt, ved at starte på Hard dækket, for på den måde at gå efter det nu kendte over cut.

Der var dog en joker, da det var meldt ud, at der kunne komme regn.

Starten

De de 5 røde lamper slukkede, var det Verstappen der lavede den bedste start, men han røg af allerede i 1. sving, så Hamilton kunne komme forbi og tage føringen.

Bottas nåede dog ikke at komme med forbi.

Lando Norris fik en lidt skidt start og mistede 2 pladser og var således nede efter Ricciardo, der modsat fik en rigtig fin start.

Allerede på omgang 2, viste Sebastian Vettel, at han efterhånden er ved at finde sig godt til rette i Aston Martin raceren, da han smuttede udenom Ocon og tog P11.

Hjemmebane helten, Pierre Gasly i AlphaTauri, afviste fra start Charles Leclerc i Ferrari, men formåede dog ikke at sætte Sainz i den anden Ferrari under pres. de tre var dog tydeligt langsommere end de 4 førende, hvor Perez ikke rigtigt formåede at følge med de 3 hurtigste.

Mens Lando Norris tydeligt kæmpede med sin McLaren, virkede Daniel Riccardo langt mere tilfreds med bilen, end det vi tidligere har set. Så tilfreds, at han hurtigt satte Fernando Alonso under pres.

På omgang 11 gik det ikke længere for Alonso, der hurtigt tabte 2 placeringer til de 2 McLaren racere. Det sendte ham med det samme under pres fra Vettel, der var den forreste på Hard dæk.

På omgang 13 lykkedes det for Sebastian Vettel, at komme forbi Fernando Alonso, der virkelig havde det svære med sine dæk. Kort efter kom Ricciardo forbi Leclerc, der straks kom under pres fra Norris, i den anden McLaren.

På omgang nummer 15, dykkede Charles Leclerc i pit som den første, hvilket sendte ham helt ned i bunden af feltet, kun med Schumacher bag sig.

På omgang 18 valgte Mercedes at pitte Bottas som den første, hvilket for alvor satte gang i pitstoppene.

Leclercs tidligere stop, sikrede at han kom forbi Ricciardo og Sainz, da de pittede lidt senere.

Første pitstop-runde

Red Bull kaldte Verstappen i pit omgangen efter og formåede at komme ud foran Bottas. På dette tidspunkt fik Hamilton besked på at det var "Hammer Time".

Super stop af Mercedes, men ikke super nok. Verstappen overtog føringen, hvilket ikke kan tilskrives Mercedes pitmandskabet, men at Verstappen kørte en ret stærk ud-omgang.

Hamilton ville dog ikke finde sig i at være røget ned bag Verstappen, hvorfor han straks satte hollænderen under markant pres. Han forsvarede sig dog og fik til sidst lidt afstand til Mercedeserne.

Men de hårde dæk holdt ikke, så på omgang 33 valgte Red Bull at satse hele butikken og kaldt Verstappen i pit. Han kom ud på P4 lige efter Perez.

Mercedeserne klagede også over deres dæk, men blev ude i første omgang, samtidig med at Leclerc faldt voldsomt ned gennem feltet og helt ud af pointene.

Det vilde på dette tidspunkt var, at Vettel og Stroll, der begge startede på Hard, stadig kørte rundt på P5 og P6, på de dæk de startede på.

Lando Norris der længe klagede over sin bil, fik efter sit stop, totalt styr på sin McLaren og fløj frem i feltet og forbi Ricciardo i den anden McLaren, der også var hurtig.

Der skulle gå hele 38 omgange ud af de 53, inden Aston Martin valgte at kalde Sebastian Vettel i pit, som den sidste der ikke havde foretaget et stop. Han kom ud på P11, lige efter Charles Leclerc i Ferrari, som ikke lignede en mand, der var glad for sin bil på dette tidspunkt.

Utilfredsheden med dækkene for Leclerc, betød at Ferrari valgte at kalde ham i pit og dermed var Vettel i pointene igen.

Neglebidende finale

Med 10 omgange til mål, kom Verstappen op til Bottas og kort efter forbi ham. Nu var det en direkte jagt på Hamilton og sejren det gik på.

Hamilton valgte på dette tidspunkt, at gå alt ind og kørte sine hurtigste tider, men Verstappen var alligevel hurtigst. Verstappen slog hurtigt et kæmpe hul ned til Bottas, der hurtigt kom under pres fra Perez.

Hamilton viste at han bare kan mere end de fleste, ved igen at øge afstanden til Verstappen. Samtidig gjorde Mercedes klar til et pitstop.

Men med 5 omgange til mål, begyndte Hamilton igen at tabe tid og Hamilton havde problemer med at holde bilen på banen.

Med 4 omgange til mål kom Perez forbi Bottas, samtidig nærmede Verstappen sig Hamilton. Der var nu blot to sekunder mellem de to.

Med 3 omgange igen, var der nu kun 1½ sekund mellem de to. Omgangen efter var han indenfor sekundet.

Med lidt over en omgang til mål, lykkes det for Verstappen at komme forbi Hamilton, som straks taber tid til Red Bull raceren.

Verstappen øgede afstanden til Hamilton i kampen om verdensmesterskabet, samtidig med at han også sikrede sig hurtigste omgang.

Vettel og Stroll fik begge Aston Martin i pointene med P9 og P10. Ret godt kørt af Stroll, der startede bagerst i feltet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
M
H
M
1T27:25.770 2 26
2. 2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
H
1T27:28.674 1 18
3. 4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
M
H
1T27:34.581 1 15
4. 3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
H
1T27:40.388 1 12
5. 8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T28:29.802 2 10
6. 10. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1T28:41.627 2 8
7. 6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T28:42.366 2 6
8. 9. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1T28:43.465 2 4
9. 12. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1T28:45.436 2 2
10. 19. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1T28:57.716 2 1
11. 5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1T29:05.107 2 0
12. 14. George Russell Williams Racing
P
52 omg. 2 0
13. 20. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
52 omg. 2 0
14. 11. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
52 omg. 2 0
16. 7. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
52 omg. 2 0
18. 16. Nicholas Latifi Williams Racing
P
52 omg. 2 0
19. 15. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
20. 18. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Frankrigs GP: Startopstillingen Formel 1-eksperten: Har Toto Wolff bare fået nok? »