I starten af løbet i Qatar ramlede Lewis Hamilton ind i sin holdkammerat, George Russel. Hamilton var ude af løbet, og Russel måtte køre sig op bagfra efter episoden.
Da den 7-dobbelte verdensmester var landet på den forkerte side af banen, og hans bil ikke kunne køre længere, valgte han at gå tværs over banen for at komme tilbage til pitten. Resten af feltet var samlet i den modsatte ende af banen, men løbet var i princippet stadig i gang.
Lewis Hamilton. Qatars GP
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
FIA valgte derfor en uge efter løbet at åbne en sag mod Hamilton, og har nu givet ham en bøde på £43000,- (kr.370,000,-) for at løbe over banen mens der var et løb i gang.
Hamilton har offentligt undskyldt både for at ramme holdkammeraten, og også for at krydse banen, men det var ikke helt nok.
Mange har kritiseret FIA for at åbne en sag så længe efter hændelsen, og mener de er lidt rigeligt efter Englænderen, men dette afviser FIA.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)