En af sæsonens mest krævende og ekstreme løbsweekends er nu “overstået” (nok det mest passende ord), og søndag blev dagen, hvor man skulle opleve at en kører kastede op i sin hjelm (Ocon), at en anden måtte stoppe før tid pga. af hedeslag og hjælpes ud af bilen (Sargeant), at én var ved at besvime i hvert sving (Stroll) og det var nødvendigt at køre med hjelmvisiret åbent (Russell) for at få bare en smule luft, der utvivlomt har mindet om den fra en hårtørrer.
Både FIA og teamene bør se sig i spejlet og spørge, om det virkelig er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at udsætte kørerne for den slags.
Læs vores ekspertartikel om emnet….
Vi bringer her højde- og lavpunkter fra lørdagens sprintløb og søndagens grandprix, hvor hovedvægten i bedømmelserne er lagt på sidstnævnte.
Allerede efter lørdagens sprintløb stod det klart, at 2023-sæsonen havde fundet sin Formel 1-verdensmester, og det blev (naturligvis) Red Bulls Max Verstappen. Trods heftig modstand fra de to McLaren-kørere var der aldrig tvivl om resultatet - heller ikke om søndagen.
Oscar Piastri fejrer sin andenplads. Qatars GP
Copyright McLaren Media
Verstappen håndterede presset fra de papayagule biler med stor autoritet, selv om pitvæggen hen mod slutningen af løbet bad hollænderen om, bare sådan for en sikkerheds skyld, at øge farten yderligere. Der skal indtræffe et sort uheld med Red Bull-raceren, hvis hollænderen ikke vinder sæsonens sidste fem løb.
George Russell jagtes af Oscar Piastri. Qatars GP 2023
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Selv om Oscar Piastri, McLaren, ikke vandt grandprixet i Qatar, så var det en imponerende præstation af F1-rookien at vinde sprintløbet, hvor han med stor klogskab formåede at holde mediumdækket i optimal tilstand og gradvist hale ind på George Russell i Mercedes, der havde lagt en uhensigtsmæssig strategi med softdækket. Herefter var der fri luft indtil det ternede flag, som newzealænderen passerede 1,8 sekund foran Verstappen.
I den grad en godkendt weekend til Oscar Piastri. Og bestemt også en godkendt weekend for McLaren-teamet, der viser en stigende formkurve med to brillante kørere i stalden. Vi kan næsten ikke vente på 2024-sæsonen.
Det var bestemt ikke Mercedes’ dag, hvor George Russell og Lewis Hamilton kolliderede allerede i Sving 1. Efter løbet tog Hamilton det fulde ansvar for fadæsen, men en solid indsats fra Russell reddede dagen nogenlunde for Stuttgart-teamet, som dermed øgede forspringet til Ferrari i konstruktørmesterskabet til 26 point.
Det var ikke Ferraris weekend. Vi ved ikke, hvordan Carlos Sainz ville have klaret sig i hovedløbet, for en fejl i bilens indsprøjtningssystem betød, at spanieren slet ikke kom til start. Men indtil da, havde han haft en overhånd i forhold til Charles Leclerc i den anden røde racer.
Trods ubehag og opkast i hjelmen hentede Esteban Ocon en godkendt P7 i løbet og begge Alfa Romeoer kom i pointene med Valtteri Bottas på P8 og Guanyu Zhou på P9.
Hos Haas F1 satte Nico Hülkenberg igen Kevin Magnussen til vægs ved at være den hurtigste i både kvalifikation og sprintløb, hvorimod tyskeren blev sendt bagud i hovedløbet, fordi han valgte den forkerte startboks og dermed fik 10 sekunders straf. Virkelig en dum fejl af både kører og team, men fadæsen hjalp i det mindste danskeren op på P14 som slutresultat.
Lewis Hamilton. Qatars GP
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Endelig skal søndagens lavpunkt nævnes, og den tog Sergio Perez i Red Bull tog sig af. Efter i starten af sæsonen at have været med i titelkampen mod Verstappen, er mexicaneren nu endt et uværdigt sted, der indikerer en stærkt presset kører, som har al mulig brug for den psykologhjælp, han i denne tid modtager fra teamet.
Undertegnede har ikke tal på alle de overskridelser af “track limits”, Perez havde. Dertil kommer, at køreren, i feltets hurtigste bil, kun formåede at konvertere en start i pitlane til P10. Selv om den 33-årige kører har kontrakt med Red Bull i 2024, vil det ikke undre denne skribent, hvis han er fortid hos de røde tyre inden da.
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
Oscar Piastri |
9,9 |
0,12 |
2. |
Max Verstappen |
9,8 |
0,23 |
3. |
Lando Norris |
9,5 |
0,33 |
4. |
George Russell |
9,3 |
0,52 |
5. |
Charles Leclerc |
8,4 |
0,65 |
6. |
Valtteri Bottas |
8,3 |
0,57 |
7. |
Esteban Ocon |
8,1 |
0,12 |
8. |
Fernando Alonso |
7,9 |
0,50 |
9. |
Guanyu Zhou |
7,8 |
0,50 |
10. |
Alex Albon |
7,5 |
0,37 |
11. |
Carlos Sainz (DNF) |
7,0 |
0,38 |
12. |
Nico Hülkenberg |
6,6 |
0,83 |
13. |
Lewis Hamilton (DNF) |
6,0 |
1,07 |
14. |
Yuki Tsunoda |
5,8 |
0,34 |
15. |
Liam Lawson |
5,6 |
0,91 |
16. |
Pierre Gasly |
5,3 |
1,13 |
17. |
Kevin Magnussen |
5,3 |
1,13 |
18. |
Lance Stroll |
3,7 |
1,17 |
19. |
Logan Sargeant (DNF) |
3,7 |
1,54 |
20. |
Sergio Perez |
3,4 |
0,73 |