Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/10 2018 klokken 18:10
Der skulle gå hele 25 minutter inden der var en, der havde mod og lyst til at sætte en tid. Lidt overraskende var det Red Bull’s Daniel Ricciardo der gjorde det, og så tilmed på Intermedia dæk.
Kort efter fulgte Verstappen den op og satte en væsentligt hurtigere tid, som Ricciardo forbedrede med mere end 2 sekunder på den efterfølgende omgang.
Det betød heldigvis, at der var flere af de andre hold, der følte sig inspireret, så der hurtigt kom flere biler på banen, hvilket igen betød, at den tørrede hurtigt op.
Da der først var kommet gang i træningen, faldt tiderne markant, men tør var banen ikke, hvilket Sebastian Vettel og Charles Leclerc lagde mærke til, da de begge røg af banen.
Leclerc valgte at kører ind gennem gruset, efter han var røget af banen, hvilket betød at han smed en del grus på banen, da han kom tilbage, hvilket endte med at udløse et rødt flag. Noget han sagtens kunne have undgået.
En der ikke var imponeret over manøvren, var Lewis Hamilton, der netop var på vej ud på banen da det røde flag blev hevet frem. Da det tog noget tid, endte det med at hans hold måtte ned og hente ham og skubbe bilen tilbage til garagen.
Da sæsionen blev åbnet igen, kom stort set alle ud. Et varsel om at der var mere regn på vej, fik alle hold til at reagere.
Hamilton var en af de første der kom ud, men hans første forsøg, var langt efter Botton, der på dette tidspunkt var den hurtigste af alle.
Kevin Magnussen, der også var en af dem, der ikke havde nået at sætte en tid, rykkede sig ind på en 6. plads i første forsøg, hvilket var markant bedre end Grosjean, der lå nede på P13 efter sit første forsøg.
Kevins tid var dog ikke imponerende, hvilket man især kunne se ved, at Sainz i den ene Renault var hurtigere og endnu mere tydeligt ved, at Stroll i Williams, kort efter gik forbi.
Faktisk rykkede stort set alle forbi Kevin, I deres næste forsøg, mens Kevin var gået i pit.
Lewis Hamilton satte endnu en fantom-tid, der igen viste, at han har selvtilliden i orden og vil være svær at slå på søndag.
Ferrari lå længe og roede rundt som nummer 5 og 6, med tider der var mere end 3 sekunder langsommere end Hamilton. Men i takt med at banen tørrede op, kom de tættere på. Men det så ikke lovende ud for Vettel, i forhold til at holde VM håbet i live.
Med 10 minutter igen, gad Hamilton ikke mere, så han forlod garagen. Det på et tidspunkt, hvor banen nærmede sig sliks moden.
Men selvom banen tydeligt var tør flere steder, var der ingen der vovede sig ud på tørvejrsdæk.
Kevin Magnussen var en af de sidste på banen, men på meget gamle intermedia dæk, hvilket betød at vi ikke så nogen forbedring fra ham.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)