USA’s GP: 1. frie træning. Hamilton 1-0

Det var en regnvåd bane der bød kørerne velkommen, da de her til morgen, amerikansk tid, skulle ud for at se nærmere på banen i Texas de skal kører løb på på søndag.

Ruslands Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/10 2018 klokken 18:10

Der skulle gå hele 25 minutter inden der var en, der havde mod og lyst til at sætte en tid. Lidt overraskende var det Red Bull’s Daniel Ricciardo der gjorde det, og så tilmed på Intermedia dæk.

Kort efter fulgte Verstappen den op og satte en væsentligt hurtigere tid, som Ricciardo forbedrede med mere end 2 sekunder på den efterfølgende omgang.

Det betød heldigvis, at der var flere af de andre hold, der følte sig inspireret, så der hurtigt kom flere biler på banen, hvilket igen betød, at den tørrede hurtigt op.

Da der først var kommet gang i træningen, faldt tiderne markant, men tør var banen ikke, hvilket Sebastian Vettel og Charles Leclerc lagde mærke til, da de begge røg af banen.

Leclerc valgte at kører ind gennem gruset, efter han var røget af banen, hvilket betød at han smed en del grus på banen, da han kom tilbage, hvilket endte med at udløse et rødt flag. Noget han sagtens kunne have undgået.

En der ikke var imponeret over manøvren, var Lewis Hamilton, der netop var på vej ud på banen da det røde flag blev hevet frem. Da det tog noget tid, endte det med at hans hold måtte ned og hente ham og skubbe bilen tilbage til garagen.

Da sæsionen blev åbnet igen, kom stort set alle ud. Et varsel om at der var mere regn på vej, fik alle hold til at reagere.

Hamilton var en af de første der kom ud, men hans første forsøg, var langt efter Botton, der på dette tidspunkt var den hurtigste af alle.

Kevin Magnussen, der også var en af dem, der ikke havde nået at sætte en tid, rykkede sig ind på en 6. plads i første forsøg, hvilket var markant bedre end Grosjean, der lå nede på P13 efter sit første forsøg.

Kevins tid var dog ikke imponerende, hvilket man især kunne se ved, at Sainz i den ene Renault var hurtigere og endnu mere tydeligt ved, at Stroll i Williams, kort efter gik forbi.

Faktisk rykkede stort set alle forbi Kevin, I deres næste forsøg, mens Kevin var gået i pit.

Lewis Hamilton satte endnu en fantom-tid, der igen viste, at han har selvtilliden i orden og vil være svær at slå på søndag.

Ferrari lå længe og roede rundt som nummer 5 og 6, med tider der var mere end 3 sekunder langsommere end Hamilton. Men i takt med at banen tørrede op, kom de tættere på. Men det så ikke lovende ud for Vettel, i forhold til at holde VM håbet i live.

Med 10 minutter igen, gad Hamilton ikke mere, så han forlod garagen. Det på et tidspunkt, hvor banen nærmede sig sliks moden.

Men selvom banen tydeligt var tør flere steder, var der ingen der vovede sig ud på tørvejrsdæk.
Kevin Magnussen var en af de sidste på banen, men på meget gamle intermedia dæk, hvilket betød at vi ikke så nogen forbedring fra ham.





Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
I
1:47.502 + 0.000 6
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
I
1:48.806 + 1.304 7
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
I
1:48.847 + 1.345 9
4. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
I
1:49.326 + 1.824 9
5. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
I
1:49.489 + 1.987 18
6. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
I
1:49.928 + 2.426 20
8. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
I
1:50.821 + 3.319 10
11. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
I
1:51.036 + 3.534 9
12. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
I
1:51.232 + 3.730 9
15. Sergey Sirotkin Williams Racing
I
1:51.589 + 4.087 14
16. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
I
1:51.614 + 4.112 15
19. Lance Stroll Williams Racing
I
1:51.896 + 4.394 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hartley føler sig uretfærdig behandlet USA’s GP: 2. fri træning. Hamilton 2 - 0 »