Spaniens GP: 1. frie træning

Formel 1 er rykket til Spanien, hvor sæsonens fjerde Formel 1-løb skal køres. Sådan gik det under første frie træning.

Spaniens Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 7/5 2021 klokken 13:05

Formel 1 er i Spanien for at køre sæsonens fjerde løbsweekend. Det skal foregå på den velkendte racerbane Circuit de Barcelona-Catalunya.

Banen er med sine 4,675 km og 16 sving, en af de racerbaner kørerne har tilbagelagt flest km på i F1-karrieren.

Første frie træning startede med 21 grader i luften og 33 grader på asfalten og høj solskin.

Dækkene der er til rådighed den her weekend er det hårde C1-dæk, medium C2, og bløde C3.

Der var heftig aktivitet lige fra start, og indenfor de første 2 minutter var der hele 17 biler på banen og køre installationsomgang.

“Nye” mænd i Formel 1 under den første frie træning var Robert Kubica og Roy Nissany. Kubica testede for Alfa Romeo, og Nissany for Williams.

Hamilton meldte at bilen trækker til højre, hvilket også tydeligt kunne ses fra onboard-kameraet.

Det tog ikke mere end 3 min før Mazepin røg en tur af banen. Han undgik barrieren og kunne køre videre.

10 minutter efter hedder top fem: Alonso hurtigst, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Bottas. Alle, undtagen Alonso på soft-dæk, de kører på hard-dæk.

Der gik kun få minutter før Hamilton generobrede tronen øverst på tidstabellen.

Verstappens racer var hevet i pit og var klodset op. Teamet tog billeder ude ved fronten. Der var ikke nogle meldinger om skader.

30 minutter inde i sessionen chokerede Vettel, da han satte hurtigste tid 4/10 sek foran Hamilton. Dog var tiden kørt på softdækket. Hamilton fik hurtigt sat en kæp
i hjulet for forhåbningerne blandt tyskerens fans, da han minuttet efter satte en tid med 0,4 sek. ned til Vettel.

Vettel melder over radioen, at han mistede et stykke af sin frontvinge i sving 7.

Der var rødt flag med 16 min igen. Robert Kubica spandt ud i det nye sving 10. Derfor endte polakken i gruset, uden mulighed for at komme ud. Bilen gravede sig bare ned, når han prøvede at komme ud.

Forventeligt var det Mercedes og Red Bull som kæmpede om hurtigste tid, kort efterfulgt af Lando Norris i McLaren-raceren. Ferrari leger også med oppe i toppen, dog var de på medium-dæk.

Bottas var tæt på at brage ind i Ferrari-raceren, da begge kørere misforstod hvad den anden ville.

Formel 1 har data om samtlige omgange, og de viser, at Bottas potentielt havde hurtigst omgangstid, efterfulgt af Hamilton 0,03 sek efter, og Verstappen 0,1 sek efter.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.504 + 0.000 25
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:18.537 + 0.033 19
3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.627 + 0.123 22
4. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:18.944 + 0.440 24
5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:18.996 + 0.492 25
6. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:19.020 + 0.516 22
7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:19.062 + 0.558 26
8. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:19.234 + 0.730 24
9. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:19.349 + 0.845 17
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:19.429 + 0.925 25
11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:19.669 + 1.165 22
12. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:19.681 + 1.177 25
14. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:19.732 + 1.228 24
15. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:19.950 + 1.446 25
16. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:20.270 + 1.766 25
17. Roy Nissany Williams Racing
P
1:20.700 + 2.196 23
18. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:20.766 + 2.262 23
20. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.976 + 3.472 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: Løbsoptakt Spaniens GP: 2. frie træning »