Spaniens GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Spanien, hvor der skal køres på Circuit de Barcelona-Catalunya. Derfor varmer vi op til en weekend fyldt med spænding og action.

Spaniens Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 7/5 2021 klokken 11:05

Formel 1 er taget til Spanien, hvor feltet skal køre på en gammel kending i F1-verdenen. Det officielle navn er ‘Circuit de Barcelona-Catalunya’, hvilket kommer af banens beliggenhed tæt på Barcelona.

Banen er kendt for at have hele paletten indenfor moderne racerløb. Det er også derfor Formel 1 tit har benyttet Circuit de Barcelona-Catalunya som lokation til vintertestene.

Første gang F1 kørte løb på banen var i 1991. I år er banens layout lidt anderledes, men derfor skal der stadigvæk tilbagelægges 66 omgange på de 4,675 km asfalt.

I weekenden er der tilladt 1000 fans på hovedtribunen, hvilket bliver skønt i disse pandemi-tider uden tilskuere.

Dækkene til weekendens herligheder er det hårde C1, medium C2, bløde C3-dæk. Det skyldes, at Barcelona er lidt af en dækspiser.

Sidste år blev der kørt i sommermånederne, men i og med at datoen er rykket tilbage til sin oprindelige placering i maj, så forventes der også koldere temperaturer.

Strategien har meget at sige i Barcelona, og et tydeligt bevis på dette var tilbage i 2016, da Mercedes-kørerne tog hinanden af banen i starten af løbet. Her vandt Verstappen over Ricciardo - primært grundet den bedste strategi.

Dog vil weekenden være lidt anderledes i år. Siden 2014 har F1 afholdt vintertest på netop Circuit de Barcelona-Catalunya, men grundet pandemien var det ikke muligt i år. Derfor har holdene ikke samme datamængde om banen med på forhånd, til opsætning af raceren.

Vintertest 1. George Russell i aktion på Catalunya banenVintertest 1. George Russell i aktion på Catalunya banen
Copyright Williams F1


Circuit de Barcelona-Catalunya har også haft travlt hen over vinteren. Sving 10 er blevet ændret, så det går i en blød bue, ligesom det oprindelige design i 1991 havde frem til 2004. Samtidig er der lagt mere asfalt i afkørselsarealet (af sikkerhedsmæssige årsager).

Formel 3 har sæsonstart denne weekend, hvilket også er med til at køre lidt ekstra gummi i banen. Specielt nu når F3 får fem sæt dæk til rådighed, mod tidligere fire sæt dæk, da F3, som noget nyt, kører tre løb i weekenden.

Formel 1-teamene skal minimum køre med 22,5 psi dæktryk foran (1,51 bar), og 19,5 psi dæktryk bagtil (1,34 bar). Samtidig må camber-vinklen (hjulets hældning) ikke blive mere end -3,25 grader foran og -1,75 grader bagtil.

Sidste år hed placeringerne; 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas og 5. Perez.
Ikke den store overraskelse hvis resultaterne bliver copy pastet på søndag. Mere overraskende bliver det dog, hvem der napper Strolls 4. plads fra 2020-løbet.

Hamilton er ihvertfald klar, Bottas kæmper med næb og kløer for at beholde sædet, og Verstappen har den stærkeste bil. Så hvem tager sejren? Det må vi se på søndag.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vindere vælger det vindende hold Spaniens GP: 1. frie træning »