Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/5 2021 klokken 13:05
F1 er rykket til Monaco. Her skal Formel 1 køre 2021-sæsonens femte løb på den legendariske bybane.
Banen er med sine 3,337 km og 19 sving kalenderens korteste, men samtidig er den svær at køre en omgang på, da autoværn og mure er klods op af banen. Derfor sker der tit ulykker i Monte Carlo - også i træning tre.
Dækkene til weekendens herligheder det er C3 (hard), C4 (medium) og Pirellis blødeste compound C5 (soft).
Monaco-banen er nærmest umulig at overhale på. Derfor fokuserede de fleste hold på opsætning af raceren til kvalifikationen senere i dag.
Med 18 grader i luften og 27 grader på banen var det en noget tørrere asfalt end F2-racerne blev mødt af i morges. Racerne i F1 kørte direkte på slicks-dæk, hvilket kostede dyrt tidsmæssigt for Zhou og Drugovich at prøve i F2.
Den første kører til at indtage racerbanen var Kimi Räikkönen, stærkt efterfulgt af teamkammeraten Antonio Giovinazzi.
Banen havde heftig aktivitet lige fra start af, hvilket afspejlede sig i, at kvalifikationen kun er få timer væk. Samtidig havde banen ændret sig en del, siden F1 kørte der i torsdags. Det skyldes, at der har været et ordentligt regnskyl og skylle gummi-sporene væk fra banen, og der har kørt almindelig trafik på banen.
Ferrari virker stærke i den her weekend. Overraskende stærke faktisk, hvilket er til megen glæde for fansene af hjemmebanehelten, Charles Leclerc. Det virker til at blive en kamp mellem de tre topteam, Ferrari, Red Bull og Mercedes.
Som i alle gange i Monaco, så var trafik også et issue under den tredje frie træning. Alle kørerne prøvede nemlig at få fri bane til at starte en flyvende omgang.
Haas og Williams virker til at have det svært. Begge teams har afskrevet 2021-raceren, så det løfter nok nogle øjenbryn, hvis Schumacher eller Mazepin får en sjetteplads i kvalifikationen senere i dag, som Kevin Magnussen fik for teamet i 2019.
Leclerc skulle starte en flyvende omgang 40 min inde i sessionen, men han kørte ud på afkørselsarealet. Bottas gentog samme stunt omgangen senere.
42 min inde i sessionen ramte Latifi barrieren. Det kostede en frontvinge og hele det højre forhjulsophæng. Canadieren ramte først barrieren, hvilket sendte bilen ud af kurs. Derfor ramte Williams-raceren den gule pølse-kerb og sendte bilen ud på et lille hop, der gjorde han kørte ind i væggen.
48 min i sessionen er der grønt flag og racerne kom tilbage på banen.
Soft-dækket var det klare favorit-dæk under tredje frie træning. Det skyldes, at kørerne vil have så meget greb som muligt. Samtidig er banen ikke særlig hård ved dækkene.
2 min før lukketid ramte Schumacher barrieren og smadrede den venstre side af raceren. Det resulterede i et rødt flag.
Ferrari og Red Bull virkede stærkest, og Norris stikkede lige næsen ind i den sjove ende af feltet. Det der overraskede mest, det var Räikkönen der var oppe på ottendepladsen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)