F1-feltet er rykket til fyrstendømmet Monaco, som lægger asfalt til femte racerløb i sæsonen. 2021 har allerede vist at være en af de mest spændende sæsoner i nyere tid. Mercedes sidder ikke længere oppe på tronen og napper samtlige trofæer uden kamp. Der er kommet kamp til stregen hele vejen ned igennem feltet.
Denne weekend er det Monaco der styrer løjerne, når feltet besøger en af kalenderens mest legendariske racerbaner.
Første gang der blev kørt et (officielt) Formel 1-løb i Monaco, det var i 1950, da F1-verdensmesterskabet startede. Monaco er med sine små snævre gader, en bybane der kræver fuld koncentration hele weekenden igennem.
Monaco er med sine 3,337 km og 78 omgange kalenderens mindste bane. Samtidig er løbet med sin løbsdistance på 260,286 km, ca. 45 km kortere end kalenderens resterende løb.
Charles Leclerc i Monaco
Copyright Ferrari Media
Dækkene til weekendens herligheder det er C3 (hard), C4 (medium) og Pirellis blødeste compound C5 (soft). Oftest vil løbet bestå af en et-stop strategi, da der er masser af greb, og banen ikke er hård mod dækkene.
Pirelli har valgt at sætte en minimum dæktryksgrænse på fordækkene til 1,2 bar og 1,17 bar bagtil.
Samtidig har de fastsat en maksimal camber-vinkel på -4,0 grader foran og -2,75 grader bagtil.
Weekendens (næsten) vigtigste session, det er kvalifikationen om lørdagen. Monaco-banen er nærmest umulig at overhale på, og i 2003 var der, bogstavelig talt, ikke nogen reelle overhalinger. Så det er ofte mere omtalt som et løb der gavner VIP’s og kørere mere, end seerne foran TV-skærmen.
Banen sætter alle kørere på en hård prøve, da der bliver kørt tæt på barriererne i Monaco. Kørerne prøver at komme så tæt på barrieren de kan, ofte snakker vi få mm fra autoværnet. Derfor er det ikke usædvanligt at se slowmotion optagelser, af dækkene der lige snitter autoværnet i svingene. Derfor er bilerne også bygget til at modstå endnu større belastninger her i Monte Carlo.
Valtteri Bottas i Monaco
Copyright Mercedes AMG
Faktisk er der også flere biler, som er endt ude i vandet. Derfor er antallet af sikkerhedsforanstaltninger også meget store i Monaco. Bl.a. er flere af yachterne også rykket nogle meter væk fra kanten.
Monaco har kalenderens langsommeste sving (Fairmont Hairpin), som tages i første gear og med et fuldt ratudslag. Samtidig har banen også kalenderens (nok) fedeste sving igennem tunnellen med omkring 290 km/t. Sebastian Vettel nåede hele 291,6 km/t i 2019.
Max Verstappen har rekorden for hurtigste omgangstid (løb) som hedder 1:14.260. Hvilket blev sat i 2018.
Sebastian Vettel kører ud af tunnelen i Monaco
Copyright Ferrari Media
Monaco er også en del af motorsportens såkaldte ‘Triple Crown’. Den består af at vinde Indycar-løbet Indy500, Le Mans og F1-løbet i Monaco.
Det interessante ved Monaco er, at det er en bybane, som bliver åbnet op for almindelig trafik om aftenen.
Sidste gang F1-kørte i Monaco var i 2019. Her startede Mercedes i front, efterfulgt af Red Bull og Verstappen, samt Vettels Ferrari. Hamilton nappede sejren, efterfulgt af Vettel, Bottas og Verstappen.
Ferrari har været meget stærke under torsdagens træninger, så det bliver spændende at se, om de kan lege med de store drenge igen i år.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren er startet på.
* : Bemærkninger til placeringerne
Max Verstappen er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Valtteri Bottas er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Carlos Sainz Jr. er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Lando Norris er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Pierre Gasly er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Lewis Hamilton er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Sebastian Vettel er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Sergio Perez er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Esteban Ocon er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Daniel Ricciardo er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Lance Stroll er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
George Russell er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Yuki Tsunoda er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Fernando Alonso er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Nicholas Latifi er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Nikita Mazepin er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Mick Schumacher er blevet rykket -1 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Charles Leclerc er blevet rykket 19 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)