Mexicos GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Mexico, hvor sæsonens 18. Formel 1-Grand Prix skal køres. Her er hvordan det gik i den anden frie træning.

Tyrkiets Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 5/11 2021 klokken 23:11

Formel 1 er taget til Mexico City, en by højt oppe over havoverfladen. Det betyder, at luften i byen er meget tyndere. Det kommer helt sikkert til at spille en rolle i løbet af weekenden for kørere og biler.

Vejret er 21 grader i luften og 43 grader på asfalten, så der venter kørerne en interessant anden frie træning med varmere temperaturer.

Autódromo Hermanos Rodríguez lægger asfalt til weekendens herligheder, og den 4,304 km lange bane er ved at være en perle på kalenderen. Banen er placeret over 2,2 km over havets overflade, så iltniveauet er over 20 procent lavere.

Den tyndere luft gør det sværere for kørerne at få vejret. Samtidig er bilerne ekstra pressede i den tynde luft, da forbrændingen i motoren bliver dårligere, og køling af bremser, dæk og motor bliver sværere. Desuden kører holdene med fuld downforce på bilerne, og alligevel har de mindre downforce end på Monza.

Dækkene til anden frie træning er de hårde C2, medium C3 og bløde C4.

Anden frie træning plejer at tage over, hvor den første frie træning sluttede, nemlig tests af forskellige setup. Forskellen er bare, at der bliver kørt de såkaldte long-runs i den sidste halvdel af sessionen.

Red Bull spørger over radioen, hvad der sker med sving 12. Der har været kørt løb med sportsvogne i pausen, og der var en episode, hvor en bil spildte olie i sving 12. Michael Masi fortæller, at det skulle være ryddet op.

Første mand på banen er Kimi Räikkönen, som er ude og lufte et sæt medium-dæk. Kort tid efter følger størstedelen af feltet med ud på banen. Hele 16 kørere er ude på banen efter 2 min, kun Vettel, Latifi, Gasly og Russell bliver inde i pitten.

Der er heftig trafik nede ved sving 12, hele stadionsektionen er fyldt med biler. Alle vil gerne starte en omgang og have plads foran sig - til trods for at de såkaldte tow er gode her.

Verstappen lægger hårdt ud med plads i front på medium-dækket, med hele 6/10 sek ned til Tsunoda og Perez bagved. Tsunoda forbedrer, men Verstappen gør det samme, og giver de andres tid bøllebank. Verstappen er hele 1,1 sek foran Tsunoda og Bottas, og 1,2 sek foran Perez.

Stroll forbremser sig og kører et smut af banen i sving 12. Han kører videre uden stor dramatik.

Latifi er nu på banen, men 10 minutter inde i sessionen har Russell ikke forladt garagen.

Bottas forbremser sig i sving 1 og må køre en tur over græsset og venstre om keglen - en episode teamkammeraten glemte i første frie træning, hvilket udløste en reprimande.

Perez nærmer sig Verstappen, nu er mexicaneren 4/10 sek efter. Verstappen kører dog over stregen kort tid efter og er nu 7/10 sek foran.

Red Bull virker stærkest den her weekend, men det bliver spændende om Mercedes har gemt noget i ærmet.

Hamilton forbremser sig også i sving 1, og sender en heftig røgsky ud over Mexico City. Det betyder, at Hamilton må en tur ud på græsset, og en tur over radioen og fortælle, at dækkene er færdige.

Russell er ude på banen, han melder over radioen, at han har problemer med gearkassen, så Russell triller bare rundt. Han spørger over radioen, om han må skifte gear, hvilket teamet svarer nej til. Russell triller en tur i garagen.

Vettel kører en tur i pit, og vælger at parkere foran den forkerte garage, hvorefter han bliver sendt videre til sin egen boks.

Mazepin kører en tur af banen i sving otte og må skære hele svinget af og slingre derudaf.

Russell er ude af bilen og englænderen får ikke mere køretid i dag. Gearkassen driller.

Hamilton har fået et sæt softdæk på og sætter hurtigste tid af alle. Verstappen er lige bagved Hamilton og går efter hurtigste tid. Bang, Verstappen hurtigst af alle, 5/10 sek foran Hamilton. Hamilton var hurtigst i sektor 1, men Verstappen i de to andre.

Banen er stadigvæk meget støvet, hvilket man tydeligt kan se på langsiden.

Gasly fortsætter de gode takter med en femteplads her halvvejs i sektionen. Ferrari-drengene kan ikke helt følge med og må nøjes med 6-7 pladsen (indtil videre).

Perez sætter en hurtig tid ind, men han er stadigvæk langt fra Verstappen. Sergio Perez er 5/10 sek fra Verstappen og får kun en tredjeplads.

On-board fra Mercedes viser, at bilen ikke kører optimalt. Dækkene får ikke greb, det tyder på, at de ikke får skabt temperatur i dækkene. Bottas kører andenbedste tid 4/10 sek efter på den 10. omgang på dækkene.

Med 20 min igen er long-runs godt igang, dermed er de hurtigste tider allerede blevet sat. Ikke overraskende er Red Bull og Mercedes i front. Sainz har sneget sig foran Gasly med en lille tiendedel, men der er stadigvæk et sekund op til førstepladsen.

Mest overraskende er det, at Räikkönen er på 11. pladsen, lige foran Lando Norris.
Mindre overraskende er det at finde Haas og Williams nede bagved.

Kørerne tester stadigvæk grænserne, og Alonso kommer lidt udenfor banen og slingrer lidt. Meget overraskende, så har Fernando Alonso sat den fjerdehurtigste løbstid.

Latifi fejler i sving 16, men når at redde bilen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:17.301 + 0.000 28
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:17.725 + 0.424 31
3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:17.810 + 0.509 26
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:17.871 + 0.570 26
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:18.318 + 1.017 29
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:18.429 + 1.128 29
7. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:18.605 + 1.304 28
8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:18.644 + 1.343 31
9. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:18.681 + 1.380 32
10. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
S
1:18.732 + 1.431 27
12. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:18.979 + 1.678 27
14. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:19.431 + 2.130 37
15. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
H
1:19.521 + 2.220 7
16. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
S
1:19.620 + 2.319 30
17. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:19.730 + 2.429 36
18. Nicholas Latifi Williams Racing
M
1:20.820 + 3.519 17
19. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
M
1:21.581 + 4.280 28
20. George Russell Williams Racing
P
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: 1. frie træning Formel 1 eksperten: Er Alonso Alpines problem elle »