Enhver bjergbestiger kender udfordringerne ved at bevæge sig i højderne, hvor luften er ‘tynd’ og derfor besværliggør vejrtrækningen.
Det samme er tilfældet for Formel 1-motorerne, som i den kommende weekend skal indsuge en luft, der indeholder 25% mindre ilt end normalt , idet banen, hvor Mexicos Grand Prix afholdes, ligger ca. 2.000 meter over havet.
Mercedes-køreren Valtteri Bottas erkender, at den tynde luft vil give teamet store udfordringer i deres kamp mod rivalerne fra Red Bull.
"Med Mexico ved vi, at det normalt har været lidt af en svaghed for os, og det føles som om en ret stor del skyldes vores PU (power unit, red.), på grund af den store højde," indrømmede Bottas.
Mexicos Grand Prix 2019. Valtteri Bottas gennem stadion-pladsen
Copyright Mercedes AMG
Selv om Bottas nu har taget hul på sin tredje ekstramotor, og dermed også modtaget et lignende antal gridstraffe, føler han, at teamet står et bedre sted end tidligere.
”Jeg synes, vi har været i stand til at optimere meget siden, så jeg forventer, at vi er et bedre sted end de seneste år.”
"På papiret, synes vi, at de (Red Bull), er virkelig stærke, men vi har virkelig prøvet at gøre alt, og tage ved lære fra tidligere år, og forberede os det det bedste vi kan,” lød det fra finnen.
Teamchef Toto Wolf er enig med sin kører.
"Mexico har traditionelt været en bane, der er svær for os, men i denne sæson kan alt ændre sig, fordi vi har set, at dem, der traditionelt set er vores stærke (baner, red.), er ikke deres, og omvendt.”
“Så jeg tror virkelig, det vil være fra løb til løb," sagde Wolff.
Da Mexicos Grand Prix blev afviklet i 2019 (blev ikke kørt i 2020 pga. Covid-19), vandt Lewis Hamilton, men med til historien hører, at Red Bulls Max Verstappen dels fik en 3-pladsers straf for at have overset et gult flag og var involveret i et sammenstød med Mercedes-køreren, hvormed hollænderen sluttede på 6. pladsen.
Måske er der lagt op til en ønskeweekend for hjemmebanehelten Sergio Perez.