Italiens GP - 3. frie træning - Sainz igen!

Ferrari var igen stærkt med i den tredje frie træning - Carlos Sainz Jr. var hurtigst foran Max Verstappen. Begge Haas-racere så endnu bedre ud end fredag.

Kevin Magnussen på Monza . Copyright Haas F1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 2/9 2023 klokken 13:09

Tredje frie træning er sidste chance for at finde noget fart inden eftermiddagens kvalifikation. Den nye regel om dæk-allokering (ATA, se relaterede nyheder) førte til at kørerne satte tider på alle tre dæktyper undervejs i træningen. Træningen blev i øvrigt kørt under en skyfri himmel.

Ferrari var længe om at skrue op for tempoet men da de gjorde, satte Sainz hurtigste tid, foran Max Verstappen. Charles Leclerc var også på vej rundt på en meget hurtig omgang, men lavede en mindre fejl så han måtte afbryde den omgang - ellers havde han også ligget i toppen.

Fortsat problemer med langsomme kørere

Der var flere episoder under den frie træning hvor en kører på en hurtig omgang, måtte sno sig for at komme rundt i svingene. En af forklaringerne er at flere teams har valgt at køre to "cooldown" omgange efter en hurtig omgang. Tophastigheden på en cooldown omgang, er omkring 280-290 km/t - en del langsommere end de 342 km/t som Williams-køreren Logan Sargeant havde som topfart i denne træning.

En anden forklaring er at kørerne sænker farten for at vente på en hurtig kører som de kan køre bag ved for at udnytte aerodynamikken. Løbsledelsen har dikteret en minimum omgangstiden (1 minut 41s) som kørerne skal overholde under kvalifikationen når de kører deres out-lap. Dette er for at forhindre at racerne klumper sammen på vej ned til sving 11.

Lewis Hamilton under 1. frie træning til Italiens Grand PrixLewis Hamilton under 1. frie træning til Italiens Grand Prix
Copyright Mercedes AMG


Som ventet var Lance Stroll blandt de første ude - canadieren nåede slet ikke at køre en fuld omgang i fredagens frie træninger, så masser at indhente på den ene time som er til rådighed nu.

Mercedes i bedring

Lewis Hamilton var ikke tilfreds med bilen under 2. frie træning og var kun 17. hurtigste. Teamet har nu arbejdet på fabrikken for at finde forbedringer. Blandt andet med hjælp fra Mick Schumacher i simulatoren. Hvilke ændringer de har lavet er uvist, men farten var markant bedre i dag for begge Mercedes-kørere.

Haas stadig med

Nico Hülkenberg klagede tidligt over "bouncing" som minder om det tidligere omtalte "porpoising". Ferrari døjede også meget med dette problem under træningen.
Hülkenberg lå længe med langsommeste tid så der blev arbejdet meget med Haas-raceren i garagen. Mens dette stod på, lå Kevin Magnussen længe på P3 og viste god fart fra starten af. Haas-kørerne endte på P7 og P8, hvilket var bedre end i 2. frie træning hvor de lå P10 og P11. Det lover godt for kvalifikationen hvis Haas kan holde niveauet.

Den største udfordring bliver nok at komme videre fra Q1 da denne skal køres på hard-dækket, som raceren ser ud til at fungere bedst på.

BMF1.dk følger kvalifikationen live fra Monza. Følg med hér på siden kl 16:00

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:20.912 + 0.000 22
2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:20.998 + 0.086 23
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:21.453 + 0.541 22
4. Charles Leclerc Ferrari
S
1:21.486 + 0.574 22
5. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:21.711 + 0.799 24
6. George Russell Mercedes AMG
S
1:21.730 + 0.818 24
7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:21.884 + 0.972 21
8. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:21.985 + 1.073 27
9. Alexander Albon Williams
H
1:22.054 + 1.142 17
10. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:22.192 + 1.280 16
11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:22.245 + 1.333 31
12. Liam Lawson Scuderia AlphaTauri
M
1:22.296 + 1.384 28
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:22.297 + 1.385 27
14. Oscar Piastri McLaren
M
1:22.302 + 1.390 17
15. Logan Sargeant Williams
H
1:22.380 + 1.468 22
16. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
H
1:22.511 + 1.599 29
17. Lando Norris McLaren
S
1:22.515 + 1.603 23
18. Esteban Ocon Alpine F1
H
1:22.739 + 1.827 19
19. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
H
1:22.742 + 1.830 29
20. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:22.852 + 1.940 21
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari kan bryde Red Bull's sejrsstime Sejr til Vesti på Monza »