Bottas’ hjul sidder stadig fast

Valtteri Bottas så skarp ud i Monaco, og finnen lignede længe en der skulle på podiet. Nu viser det sig, at pitstoppet slet ikke er afsluttet endnu.

Tysklands Grand Prix 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 24/5 2021 klokken 10:05

Mercedes er på jagt efter sin ottende VM-titel, og holdet er også kommet stærkt fra start i 2021.
Mercedes er kendt for at bygge stærke biler, men under søndagens løb satte en hjulmøtrik Bottas’ racer ud af spillet.

Under pitstoppet kunne mekanikeren ikke få højre forhjuls hjulmøtrik af. Det betød, at teamet ikke kunne udføre det obligatoriske pitstop.

Grunden til at det skete, ifølge motorsport.com, var, at hjulnøglen ikke sad ordentligt på møtrikken. Hvis den ikke har ordentligt fat, så bliver møtrikken lynhurtigt kværnet udvendigt, og til sidst er der ikke noget for hjulnøglen at taget fat i. Dermed kunne hjulnøglen ikke rotere møtrikken af.

Nu viser det sig, at hjulmøtrikken stadig ikke er kommet af Mercedesen.

Det betyder, at Mercedes er nødt til at fragte bilen tilbage til fabrikken og hive den store boremaskine frem. Så kan de langsomt få skåret møtrikken af.

Magnesium fælge til F1. Hånden viser hvor lille fælgen egentlig er.Magnesium fælge til F1. Hånden viser hvor lille fælgen egentlig er.
Copyright Bil Magasinet BMF1


Dog bliver der ikke peget fingre af enkeltpersoner hos Mercedes. Tværtimod er der faktorer i hele processen som skal revurderes.

“Vi er nødt til at gennemgå designet, og vi er nødt til at gennemgå materialet på vores hjulmøtrikker. Fordi mekanikerne, som håndterer hjulmøtrikkerne, er nødt til at gøre det på en måde, så de ikke kan ødelægges” siger teamchefen, Toto Wolff.

“Og faktisk er mekanikeren som gjorde det en af de bedste, og en af de mest fitte i teamet i forhold til hastighed under pitstop”.

Uheldet kostede dyrt på point kontoen, og både Mercedes og Lewis Hamilton mistede førstepladsen i konstruktørmesterskabet og kørermesterskabet til Red Bull og Max Verstappen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
H
1T38:56.820 1 25
2. 3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
H
1T39:05.788 1 18
3. 4. Lando Norris McLaren
S
H
1T39:16.247 1 15
4. 8. Sergio Perez Red Bull Racing
S
H
1T39:17.310 1 12
5. 7. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
H
1T39:49.411 1 10
6. 5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
H
1T39:50.716 1 8
7. 6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T40:05.051 2 7
8. 12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
77 omg. 2 4
9. 10. Esteban Ocon Alpine F1
P
77 omg. 2 2
12. 11. Daniel Ricciardo McLaren
P
77 omg. 2 0
13. 16. Fernando Alonso Alpine F1
P
77 omg. 2 0
14. 14. George Russell Williams
P
77 omg. 2 0
15. 17. Nicholas Latifi Williams
P
77 omg. 2 0
16. 15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
77 omg. 2 0
17. 18. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
75 omg. 2 0
18. 19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
75 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
29 omg. 2 0
20. 20. Charles Leclerc Ferrari
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: Løbsresume. Verstappen vinder. Max Mosley er død »