Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 27/8 2022 klokken 14:08
Fredagens regnvejr havde skrubbet banen ren for gummi så alle kørere havde en kamp for at få lagt ny gummi ned og løbende forbedre deres tider.
Vejret så til at skulle holde tørt men temperaturen var i den lave ende. Fra start var mange kørere ude og sætte tider. Kun Haas, Ferrari og Alonso i Alpine-raceren foretrak at vente i garagen mens de øvrige kørere kørte ud.
De fleste kørere valgte at køre mange omgange på det samme sæt dæk. Sandsynligvis for at spare på dækkene til den afgørende kvalifikation.
Til denne weekend er der mange kørere der har valgt at tage nye motordele i brug. Fx skal både Max Verstappen og VM-rivalen Charles Leclerc starte i den tunge ende, alt efter hvilken rækkefølge at straffene bliver fordelt. Ocon, Bottas, Schumacher, Norris og Zhou har også skiftet enten motor eller gearkasse-dele i denne weekend.
Leclerc i gruset
Kort før sessionen sluttede, lavede Leclerc en afkørsel som straks forårsagede et rødt flag. Han kunne dog selv køre tilbage til garagens og få en ny frontvinge på. Mens der blev fejet grus og småsten af asfalten, måtte alle racerne så tilbage til pitten.
Med kun fire minutter tilbage, kørte det meste af feltet ud og der var en del forbedringer. Det slutter dog med Sergio Perez som hurtigste mand foran Max Verstappen. Sainz var P3 i sin Ferrari.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)