Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/8 2022 klokken 15:08
Spa Francorchamps er en af de old-school baner som kørerne elsker og som publikum strømmer til. Banen har været med helt fra start, og har kun været fraværende lidt over en håndfuld gange, siden første F1-VM i 1950.
Spa Francorchamps er med sine 7,004 km en ordentlig moppedreng på kalenderen, og er pt den længste af slagsen i moderne F1.
Banen er med sine 19 sving og mange højdeforskelle en udfordring for kørerne - men den fede en af slagsen.
Til weekenden har hver kører fået stillet de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4-dæk til rådighed.
Vejret er 17 grader i luften og 21 grader på asfalten.
Spa er første løb efter sommerpausen, så det er forventningsfulde og udhvilede kørere og mekanikere, som drager til Belgien for at give gas.
Liam Lawson kører istedet for Pierre Gasly i den her træning.
Der var heftig aktivitet fra start af, men dækvalget er meget varieret i starten. Favoritten bliver nok medium-dækket, men det bliver interessant at se, om hard-dækket kan fungere optimalt, når det er så koldt.
Latifi og ikke mindst Williams har en svær weekend allerede. Bilen smed kulfiberdele på banen, men ikke noget der tvang canadieren i pit. Så var Latifi og Verstappen tæt på at kollidere i pitten. Latifi blev sendt ud af garagen, mens Verstappen skyndte sig indenom - en meget farlig manøvre.
Sidst men ikke mindst, Williamsen hopper rigtig meget. Det virker til at være tilbage til starten af sæsonen. Så en hård weekend for Williams. Men de kan i det mindste trøste sig med, at de blander sig godt i midterfeltet med en sjetteplads til Albon og 11 pladsen til Latifi.
Zhou trækker spor hele vejen op af Eau Rouge og Radillion. Det er planken under raceren, der laver et gult spor hele vejen. Det er dog ikke noget, der holder ham fra at komme ind som p12.
Mindre heldigt gik det hos Bottas, der ikke satte en tid.
De to Ferrarier kom uskadt igennem træningen, hvilket også er mere end forventet, når Leclerc har fået ny gearkasse og motor. Så han skal starte bagerst sammen med Mick Schumacher.
Sainz napper forreste række med teamkammeraten seks hundrededele af et sekund efter.
Verstappen lå længe i front af tabellen, men da alle kørerne fik de bløde dæk på, så gik luften lidt ud af ballonen. Perez endte helt nede som P10, men han er undskyldt med, at han var på hard-dækket.
Ricciardo var lysår foran teamkammeraten, hvilket ikke ligefrem fremmer forståelse for den nyligt annoncerede “fyreseddel”. Ricciardo endte på syvendepladsen, mens Norris endte som P13.
Russell var også oppe og lege i den sjove ende af feltet, og nappede en fjerdeplads, hvilket realistisk nok bliver byttet ud med en femteplads, når Perez får sat en tid i 2. frie træning.
Mercedes er nemlig otte tiendedele af et sekund efter Sainz i front.
Med 22 minutter tilbage kom der gult flag. Det var Magnussen der parkerer efter sving 19.
Det resulterede hurtigt i et rødt flag. Motoren lød lidt ligesom Honda-motorerne fra 2015, så det bliver dyrt. Den røde lampe blinkede på bilen, hvilket betød at den ikke var sikker at røre. Derfor sprang Kevin Magnussen også af raceren. Det forlyder, ifølge Luna Christofi, at der er tale om et High Voltage system Issue, hvilket vil sige en elektrisk defekt.
Med fem minutter tilbage begyndte regnen at vælte ned.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)