Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/3 2023 klokken 17:03
Set med danske øjne startede Formel 1-sæsonen ikke helt efter planen, idet Kevin Magnussen blev sat godt og grundigt på plads af sin nye teamkammerat, Nico Hülkenberg.
Således sluttede tyskeren på en absolut godkendt P10, mens danskeren må se sig selv på en startposition som næstsidst til morgendagens grandprix.
Q1 sluttede med Carlos Sainz, George Russell og Charles Leclerc på de forreste pladser fulgt af de to hypede Aston Martin-kørere Fernando Alonso og Lance Stroll.
Allerede i denne del af kvalifikationen viste Ferrari og dermed også Haas med Nico Hülkenberg bag rattet, at Ferrari-motoren indtil videre har farten.
I Q2 havde Max Verstappen til gengæld fundet den tidligere sæsons fart frem og sluttede på P2 efter Charles Leclerc, som snubbede på P1. George Russell fulgte lige efter med Lewis Hamilton på P4.
På de følgende pladser fulgte Carlos Sainz, Fernando Alonso, Sergio Perez og Nico Hülkenberg.
I den afgørende Q3 viste verdensmesteren Max Verstappen, at vinteren ikke har svækket hverken set-up i Red Bull-raceren såvel som mesterens evne til at sætte tingene på plads.
På den efterfølgende P2 fulgte den anden Red Bull-kører, Sergio Perez, med Charles Leclerc kun 0,154 sekund efter. Mærkværdigvis kørte monegaskeren i garage inden slutningen af kvalifikationen, med, troede man, et teknisk problem.
Efter sessionen forklarede Leclerc dog, at hans exit var helt frivillig og skyldtes, at teamet er sig bevidst, at de ikke kan matche Red Bulls fart og derfor ønsker at spare på sine dæk.
Det var ikke McLarens dag. Således sluttede Alex Albon på P15 og rookien Nyck de Vries på P19. Det samme må siges om Alpine, hvor Esteban Ocon sluttede på P12 og Pierre Gasly sidst på P20.
Til gengæld er den anden rookie, Logan Sargeant, som leverede en fin indsats. Med P15 kan den unge kører sætte tjektegn ved en godkendt debut.
Med til historien hører, at kvalifikationstiderne generelt var utrolig tætte, og Q3 sluttede med kun 0,292 sek. imellem P1 og P3.
Den uofficielle startgrid ser således ud:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)