Aserbajdsjans GP: 1. frie træning

Denne weekend ser kampen ud til at fortsætte mellem Mercedes og Red Bull, så det der var mest fokus på i denne første frie træning var, om det var Ferrari eller McLaren, der skulle sætte sig på de efterfølgende pladser.

Fredag på Baku City Circuit . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/6 2021 klokken 11:06

Hvis man skal tro på Hamilton, så ville han ikke afskrive McLaren, som en mulig udfordre til topplaceringer i denne weekend, men mon ikke det er placeringerne efter Mercedes og Red Bull han mest hentyder til?

Hamilton viste, at han skal videre efter den skuffende weekend i Monaco, da han hurtigt markerede sig som den hurtigste mand på banen, en placering han holdt til lidt over halvvejs inde i træningen, da Ricciardo pludselig meldte sig ind i kampen, med en hurtigste tid.

Lando Norris i den anden McLaren, var tæt på at slå den, lige efter, men oversatsede og fik sig en snurretur, lige inden målstregen.

Så da Hamilton udtalte, at han så McLaren som stærke, havde han måske noget at have det i.

Ricciardos hurtige tid, var indikatoren for, at nu blev tempoet sat op.

Leclerc og Sainz rykkede op på P1 og P2, for 5 minutter efter at blive overhalet af Max Verstappen i Red Bull raceren.

Sergio Perez i den anden Red Bull, kom også godt med, men var ikke hurtig nok til at komme forbi de to Ferrarier og næsten et halvt sekund langsommere end Verstappen, da han satte sig på P4.

Det sendte Hamilton helt ned på P6, mens Bottas i den anden Mercedes, igen så ud til at kæmpe med sig selv og bilen, da han lå nede på P9, langt inde i træningen.

Mens Alpine så ganske stærke ud, var det lidt nedtur for Aston Martin, der ellers kom fra en rigtig god weekend i Moanco.

Hos Alpine, var det for en gang skyld, Alonso der var den hurtigste, mens Stroll var den hurtigste hos Aston Martin.

Få minutter før tiden udløb for træningen, skred Mazepin ud i HAAS raceren og ramte vægen. Han kunne dog kører videre, uden problemer, men det ændrede ikke på, at han igen var agterlanterne i Formel 1 feltet.

Schumacher var også af banen mod slutningen, men slap noget billigere.

Bottas og Norris viste begge, hvordan man lige vender en Formel 1 bil, når man kommer ned af en blind vej. En opgave Tusnoda havde meget svært ved, tidligere.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:43.184 + 0.000 19
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:43.227 + 0.043 20
3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:43.521 + 0.337 20
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:43.630 + 0.446 17
5. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:43.732 + 0.548 25
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:43.757 + 0.573 23
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:43.893 + 0.709 20
8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:43.996 + 0.812 20
9. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:44.777 + 1.593 25
10. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:44.891 + 1.707 20
13. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:45.234 + 2.050 23
14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:45.384 + 2.200 25
15. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:45.415 + 2.231 24
16. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:45.446 + 2.262 23
17. George Russell Williams Racing
P
1:45.452 + 2.268 24
18. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:45.774 + 2.590 22
19. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:46.899 + 3.715 20
20. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
1:46.945 + 3.761 18
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Lundgaard har lagt skuffelsen bag sig Aserbajdsjans GP: 2. frie træning »