En kombination af fejlslagen strategi fra teamet, ART Grand Prix, og teknisk defekt på motoren i forbindelse med løbsweekenden i Monaco for snart fjorten dage siden, har sendt Christian Lundgaard ned på en uvant 12. plads i årets Formel 2-mesterskab.
Ikke mindst det nye løbsformat, med tre løb på en weekend, viste, at problemer i første sprintløb kan koste meget dyrt for de uheldigste F2-kørere.
Det var lidt af en mavepuster at skulle ryste af sig, men Lundgaard føler, at han er kommet sig oven på skuffelsen.
"Jeg har lagt Monaco bag mig,” fortæller Christian Lundgaard.
"Det var en stor skuffelse og jeg havde behov for at komme væk fra motorsport et par dage, så jeg tog hjem til Danmark og hyggede med familie og venner og fik tankerne hen et andet sted.”
Christian Lundgaard. Baku 2021
Copyright Getty Images
“Det kan ikke gå meget værre, end det gik i Monaco, så nu er det bare at se frem.”
Nu er løbskalenderen nået til den hurtige bybane i Baku, Aserbajdsjan, hvor gennemsnitshastigheder på omkring 190 km/t og en ultra hurtig langside med hastigheder på mere end 300 km/t stiller store krav til kørere og materiel.
Jeg er helt klar til weekenden og glæder mig meget til den her bane,” siger Lundgaard fra Baku.
“Vi har allerede gået banen rundt og DET er en racerbane! Der er nogle virkelig hurtige sektioner kombineret med nogle med snævre passager,” lød det fra ART Grand Prix-køreren.
På bybanen i Aserbajdsjan får kvalifikationen ikke samme vigtige betydning, som ved sæsonens øvrige løb. De fire point for pole position er vigtige for Lundgaard, men løbet bliver sjældent vundet fra pole position, da banens lange og hurtige langside giver optimale forhold til slipstreaming og dermed overhalinger.