Aktiv aerodynamik kan være på vej

Formel 1 udforsker hele tiden nye måder, de kan gøre sporten endnu mere spændende på. Nu kan der være forandringer på vej i sporten.

Ny frontvinge til Pierre Gasly. Bahrains GP 2021. . Copyright AlphaTauri

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/1 2023 klokken 11:01

Formel 1 har altid været pionerer indenfor teknologisk udvikling i motorsport. Det er her, hvor nytænkning får lov til at blomstre indenfor det fastlagte reglement.

Formel 1’s nuværende reglement blev introduceret i 2022. Det blev oprettet, efter intensive aerodynamiske undersøgelser, for at bilerne kunne køre tæt, uden at miste den nødvendige downforce.

Det er i høj grad lykkedes, og bilerne kunne køre meget tættere i 2022 sammenlignet med årene før.

Det har også hjulpet på antallet af overhalinger, De er steget fra 599 i 2021 til 785 i 2022.

Der var også været snak om, at F1 ville fjerne DRS igen for at skabe tættere dueller, når der skal overhales, frem for at bilerne har forbikørsler ned af langsiden. Ifølge F1’s Chief Technical Officer, Pat Symonds, så fortsætter DRS på bilerne i det næste reglement. Det skriver Motorsport.com.

For Formel 1 er allerede i gang med at slå stregerne til næste generation af F1-biler, som kommer med det nye 2026-reglement.

Så ikke nok med at der kommer helt nye motorer, så får den aerodynamiske del også en overhaling.

Et af de punkter der er på “menuen”, det er den såkaldte aktive aerodynamik. Så selvom bilerne kan køre tættere, og de mister mindre downforce, så er der altid forbedringer at indføre.

Ifølge planen vil det gøre det muligt for den bagvedkørende bil at kompencere for noget af den downforce, bilen mister ved at køre tæt på den forankørende.

Ifølge Motorsport.com så vil de forskellige hold blive præsenteret for idéerne i slutningen af måneden.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bottas jagter ny aftale Hamilton overvejer fremtiden hos Mercedes »