Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 19/11 2022 klokken 13:11
Så er vi klar med tredje og sidste træning i 2022-sæsonen. Sæsonens sidste frie træning er overstået, og kørerne er nærmere en velfortjent vinterferie.
Navnet på løbet er Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2022, og køres på Yas Island i Abu Dhabi.
Yas Marina Circuit lægger asfalt til weekendens herligheder, og de smukke omgivelser er en god kompensation for de manglende overhalinger de senere år. Så det bliver spændende, om 2022-bilerne kan skabe mere aktion på banen på søndag.
Banen er med sine 5,281 km, 16 sving, 2 DRS-zoner en af de større på kalenderen.
Pirelli er gået blødt til værks i sæsonfinalen, og de har medbragt de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk.
Solen skinner og vejret er dejlig lunt med 30 grader i luften og 45 grader på asfalten med en luftfugtighed på 60%, så det er stadig varmt i dag, men det er meget mere fugtigt i luften.
Aston Martin-drengene er de første biler på banen, hvilket samtidig er en mini hyldest til tyskeren, Sebastian Vettel, som kører sit livs, formentlig, sidste Formel 1-træning.
TV-skærmen viser også en storsmilende Alonso, som også står med et ben ude af døren hos Alpine, og rykker over i Vettels sæde.
Ricciardo kører også sin, måske, sidste Formel 1-træning. Dog er australieren bekræftet hos Red Bull til næste år som reservekører.
Faktisk er det sidste weekend for hele fire kørere.
Der er dog ikke specielt meget aktivitet på banen de første fem minutter. Seks minutter inde har der kun været fem kørere ude på banen.
Årsagen er nemlig, at kvalifikationen og løbet køres senere på dagen, når det begynder at blive mørkt. Derfor er det bedre at køre på banen, når baneforholdene minder om dem, de skal køre under i kval’ og løb.
Indgangen til sving tre driller kørerne, og Leclerc får en overstyring, fordi bunden rammer banen. Det kan tyde på, at der er et bump, arrangøren ikke har opdaget.
Norris melder over radioen, at der er ild i den venstre forbremse. Seerne får ikke at vide, hvad der sker, men Norris må en tur i pit.
Gasly har problemer med raceren, han kører langsomt og kører i pit. Det ryger fra højre fordæk. Han melder at noget gik i stykker. Fælgen er knækket, og der ligger et stykke ude på banen. Den eksploderede, da han ramte kerben.
Det fremkaldte et rødt flag. Hamilton sænkede ikke farten hurtigt nok under det røde flag, og derfor vil det blive undersøgt efter sessionen.
Leclerc melder, at han har problemer med motoren. Den trækker ikke jævnt. Han har også problemer med dækkene, de er ikke på toppen performancemæssigt efter fire omgange.
De to Red Bull-drenge slutter træningen i top to med Perez i front, og med de to Mercedes lige bag sig. Mere overraskende så er Norris på femtepladsen foran de to Ferrarier.
Vettel slutter sin sidste F1-træning med en niendeplads, så han må være tilfreds.
Albon er i top 10 mens Latifi napper sidsepladsen, så der er stor forskel på de to Williams. Albon mister også sin bagerste bremsetragt, da han kører over kerben. Så kerbenene er hårde ved bilerne.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)