Ungarns GP: Kvalifikationen

Sidste kvalifikation inden sommerferien er kørt, og det blev med en noget overraskende mand på pole. Tsunoda dumpede igen med at ryge ud allerede i Q1.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/8 2025 klokken 18:08

Kvalifikationen til Ungarns Formel 1 Grand Prix, er nærmest lige så vigtig som kvalifikationen til Monacos Formel 1 Grand Prix.

Banen har ikke barriere lige op og ned af banen, men den er snæver og meget svær at overhale på.

Derfor bliver der også virkelig kørt igennem, når der skal kvalificeres, hvilket man kan se på tiderne.

Flere af de kørere der røg ud i Q1, herunder Tsunoda i Red Bull, var ikke engang et sekund langsommere end hurtigste tid i Q1.

Ude efer Q1 var:
Placering Kører Hold
16 Tsunoda Red Bull
17 Gasly Alpine
18 Ocon HAAS
19 Hülkenberg Sauber
20 Albon Williams



Q2 blev krydret af lidt regn på banen, som så ud til at give lidt problemer, selvom der var så lidt vand, at det nærmest ikke kunne ses på asfalten.


Men mens flere forbedrede sig markant til sidst, var der et par kørere der overraskede, meget negativt, herunder Hamilton, der røg ud i Q2.

Hamilton kom på radioen da han blev skubbet i garagen, med en meget nedslået stemme, hvor han sagde: "Hver gang, hver gang".

Modsat gik det virkelig godt for Aston Martin, der med en halvskadet Alonso og en Stroll i sit livs form, formåede af få begge biler med til Q3.

Ude efter Q2 var:
Placering Kører Hold
11 Bearman HAAS
12 Hamilton Ferrari
13 Sainz Williams
14 Colapinto Alpine
15 Antonelli Mercedes


De få regndråber der faldt på banen i Q2, så ud til at have påvirket banen, da omgangstiderne faldt for alle.

Hadjar, der havde fået Racing Bull raceren med i Q3, satsede hele butikken, ved kun at gi den et skud, mens McLaren lavede opvisning i starten af Q3.

Alonso var også med ude i starten af Q3, mens Stroll ventede længe, inden han gik ud for at sætte sin første hurtige omgang.

Max Verstappen kommenterede på den lidt køligere bane, ved at melde tilbage at han følte at han nærmest kørte på is, når han kom ud på kolde dæk.

Men det var Charles Leclerc i Ferrari, der satte alle til vægs, da han sikrede sig pole, hvilket nærmest må være det værste der kunne ske for Hamilton.

Inden Leclerc kunne sætte to streger under sin Pole, viste Alonso at Aston Martin kan noget i Ungarn, da han kom op på P2, en placering der blev forvandlet til P4 da alle havde sat deres sidste tid.

P2 gik ti lden førende i mesterskabet, Oscar Piastri, mens Norris, i den anden McLaren, sluttede på P3.

Verstappen røg ned som nummer 8, hvilket må være utroligt skuffende for ham.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:15.372 18
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:15.398 18
3. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:15.413 18
4. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:15.425 15
5. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:15.481 15
6. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:15.498 18
7. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:15.725 18
8. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:15.728 18
9. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:15.821 18
10. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:15.915 15
Udelukket efter perioden
11. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:15.694 12
12. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:15.702 12
13. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:15.781 15
14. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
1:16.159 12
15. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:16.386 9
Udelukket efter perioden
16. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:15.899 6
17. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:15.966 6
18. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:16.023 6
19. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:16.081 6
20. Alexander Albon Williams Racing
P
1:16.223 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk siden og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER