Ungarns GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er taget til Ungarn, hvor de skal køre sæsonens 14. Formel 1-Grand Prix. Derfor varmer vi op til weekendens løb i Ungarn.

Fernando Alonso foran Lance Stroll. Ungarns GP 2024 . Copyright Aston Martin Aramco F1 Team

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/8 2025 klokken 11:08

Formel 1 er tager videre sydpå til Ungarn, hvor de skal køre sæsonens sidste løb, inden feltet går på sommerpause. Løbet har fået det fornemme navn Formula 1 Lenovo Hungarian Grand Prix 2025.

Denne gang gælder det Hungaroring, der er en af de mindste baner på kalenderen. Banen er nemlig kun 4,381 km lang med 14 sving og en DRS-zone. De skal derfor køre 70 omgange og 306,63 km på søndag, før de møder det ternede flag.

Byggeriet til banen startede tilbage i 1985, og allerde ni måneder efter stod banen klar. Og der gik heller ikke længe før Formel 1 kiggede forbi for første gang. Formel 1 kørte første gang løb på banen i 1986, hvor Nelson Piquet vandt løbet i sin Williams-racer efter en flot overhaling af Ayrton Senna.

Så i år er det faktisk jubilæum for Ungarns GP, i og med det er 40 år siden Formel 1 kørte her for første gang.

Banerekorden er sat af Lewis Hamilton tilbage i 2020, hvor han kørte en omgang i tiden 1:16.627.

Banen har ikke så mange lange langsider, og banen bliver ofte sammenlignet med en gokartbane, med de korte langsider og store serier af sving efter hinanden. Derfor kører bilerne også med maksimalt downforce-niveau, som det også er set til Monacos Grand Prix.

Det er ofte varmt, når løbet køres i Ungarn. Det bliver specielt varmt omkring banen, da dens unikke beliggenhed minder om, at banen er beliggende i en gryde.

Denne weekend er en af de normale weekender, hvor der køres træning 1-2 om fredagens, træning 3 og kvalifikation lørdag, samt løb søndag.

Faktisk fortsætter nogle teams med at køre her efter løbsweekenden, da Pirelli skal teste dækkene til 2026-sæsonen. Det køres 5-6 august. Ferrari, Racing Bulls og McLaren tester den første dag, mens Alpine tester begge dage. Der vil være yderligere seks testdage i sæsonen: to i Monza, to i Mugello og to i Mexico City.

Oversigt over forholdene til Ungarns GPOversigt over forholdene til Ungarns GP
Copyright Pirelli


Dækkene, Pirelli har taget med til denne weekend, er de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk. Det er samme trio, som Formel 1 kørte med sidste år. I år så C6 også dagens lys, men Pirelli har vurderet, at det ville være for ekstremt for denne bane, der kræver så meget energi fra dækkene hver omgang, kombineret med sædvanligvis høje temperaturer. Sidste år var banetemperaturen den højeste på sæsonen nemlig 58,6 grader celsius.

Dæktrykket er sat til minimum 22 psi foran og 20 psi bagtil, hvilket er meget lavere end sidste weekends grænser. Disse grænser er sat af Pirelli af sikkerhedsmæssige årsager.

Faktisk så er det Pirelli, der fylder dækkene med luft, når de er monteret på fælgene og bliver udleveret til holdene. Pirelli har nemlig en maskine, der kan fjerne fugten i den luft, der bliver blæst ind i dækkene. Det er dog op til holdene, om de vil fylde dækkene med nitrogen i stedet for (da det har en mere konsistent dæktryk ved temperaturforandringer).

Cambervinkel-grænsen er også sat op til minimum at være -3,25 grader foran og -2,00 grader bagtil.

Sidste år var en to-stop-strategi det mest populære valg for kørerne med det primære fokus på C3 og C4-dækket. Faktisk var det kun Yuki Tsunoda der gennemførte løbet på en et-stop-strategi. Så det bliver spændende, hvilken strategi der er den mest effektive den her weekend.

McLaren burde på papiret være de hurtigste den her weekend. McLaren har den bedste racer, men de har også den bedste evne til at kontrollere temperaturen på dækkene og passe på dem, hvilket er en fordel.

Husk at du kan følge sessionerne her på BMF1.dk

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER