Ungarns GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Ungarn for at køre sæsonens 11. Formel 1 Grand Prix. Her er højdepunkterne til den tredje frie træning.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 31/7 2021 klokken 13:07

Formel 1-feltet er i Ungarn for at give den gas på Hungaroring. Den lille gokartagtige bane bliver ofte sammenlignet med bybanen i Monaco.

Banen er med sine 4,381 km og 14 sving ikke særlig nem at overhale på. Derfor er opsætning til kvalifikationen senere i eftermiddag også endnu vigtigere.

Vejret er 26 grader i luften og 49 grader på asfalten.

Pirelli har valgt at stille de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk til rådighed i Ungarn.

Banen er langsommere


Første mand på banen er Nikita Mazepin som skulle ud og have lidt TV-tid til de hårdt pressede team. Kort efter kom teamkammeraten, Mick Schumacher, også ud.

De to Haas-kørere får skiftevis hurtigste omgangstid, hvilket under normale omstændigheder ville være en sensation, men ikke når der kun er tre biler på banen.

Tsunoda, Räikkonen og Sainz følger trop på banen. Der plejer ikke at være så meget aktivitet i starten af den tredje frie træning. De vil hellere længere ind i sessionen, for at baneforholdene minder mest om forholdene til kvalifikationen senere.

Sainz og ingeniøren har en snak over radioen, om at banen er ca. 3/10 sek. langsommere end i går.

Hamilton kommer også ud på banen, sammen med Latifi og Giovinazzi. Det betyder, at der hun har været otte kørere ude, de første 18 min.

Hamilton viser med det samme, hvor skabet skal stå. Verdensmesteren sætter hurtigste omgang, foran Sainz.

Mercedes tager føringen


20 min tog det, før kørerne fik travlt med at komme ud og køre. Først nu har 17 ud af de 20 været ude på asfalten.

Hamilton er i front efterfulgt af de to ferrari og en Sergio Perez. Og vupti så smider Verstappen hurtigste omgang ind.

Latifi melder over radioen, at det venstre sidespejl er i stykker.

Bottas kæmper for at fortsætte i Formel 1, hvilket gjorde, at han fandt et ekstra gear i raceren. Bottas er 7/10 sek foran Hamilton, og en lille spids foran Verstappen.

Den største overraskelse er, at Latifi har sneget sig op på sjettepladsen. Normalt giver ødelagte spejle ellers uheld.

Sessionen forløber stille og roligt. De fleste kørere ligger og træner løbssimulationer, på forskellige dæk. Så der t er svært at sammenligne hastigheder lige pt. Det man kan analysere foreløbigt er, at Red Bull og Mercedes er i front, og de er stærkt efterfulgt af Ferrari. Mazepin er bundprop med over 3/10 sek op til 19. pladsen, hvilket virker som en tradition for Haas-køreren.

Med 40 min inde i sessionen får racerne foretaget de sidste justeringer, og de første er allerede ude og sætte flyvende omgange. Det virker, kan man se, fordi Norris sniger sig i top tre, og kort tid efter er Sainz 6/100 sek efter Bottas.

Bottas med hurtigste tid, igen, dog 4/10 sek bedre end før.

Straffe på vej?


Gult flag, Schumacher er i barrieren. Flaget bliver byttet ud med rødt flag. Schumacher virker rystet, men han kan selv gå fra bilen.

52 min inde er der grønt flag. 17 ud af de 19 tilbageværende kommer ud på banen.

Det var meget tæt på at der skete en ulykke, da kørerne skal køre ud på banen igen. Stroll kører i pitlane, da Antonio Giovinazzi bliver sendt direkte ud i Stroll. Stroll kører ind i frontvingen, som forbliver intakt.

Gasly er også tæt på at køre ind i en Alfa Romeo, da den Schweiziske racer lå i i vejen. Det er Giovinazzi - igen. Det kan udløse straffe efter træningen.

Sessionen slutter med Hamilton i front, efterfulgt af Verstappen og Bottas. Ferrari er lige bagved, efterfulgt af Norris og Perez.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:16.826 + 0.000 20
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:16.914 + 0.088 13
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:17.055 + 0.229 15
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:17.497 + 0.671 20
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:17.520 + 0.694 16
6. Lando Norris McLaren
P
1:17.772 + 0.946 12
7. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:17.917 + 1.091 12
8. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:17.942 + 1.116 15
9. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:17.992 + 1.166 15
10. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:18.050 + 1.224 16
11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:18.115 + 1.289 17
12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:18.174 + 1.348 15
13. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:18.235 + 1.409 15
14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:18.461 + 1.635 25
16. George Russell Williams
P
1:18.794 + 1.968 14
17. Nicholas Latifi Williams
P
1:18.821 + 1.995 15
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:19.406 + 2.580 15
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:19.933 + 3.107 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 2. frie træning Ungarns GP - Kvalifikationen LIVE: Hamilton på pol »