Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/9 2022 klokken 07:09
Charles Leclerc så stærk ud hele weekeden, og Ferrari har blandet sig i fronten af feltet sammen med Mercedes og Red Bull i samtlige sessioner.
Leclerc havde ellers ikke sat forhåbningerne alt for højt op, da han gik ind i Q1 og Q2, men i Q3 så det ellers ud til at blive bedre. Leclerc fortæller, at han har haft problemer med bilens balance de seneste løb, men at han kunne mærke en forbedring i Zandvoort - specielt i Q3.
Leclerc lagde også stærkt ud med at være i front efter den første flyvende omgang i Q3. Vinden havde nemlig drillet ekstra meget ind til sving 9 og 10. Vinden har nemlig stor betydning på en Formel 1-bil. I dette tilfælde kom vinden bagfra (tail wind).
I sit andet forsøg havde Leclerc fundet mere fart, og han var hurtigere i første sektor, lige indtil det gik galt i sving 10. Leclerc lavede en overstyring, hvilket han efter kvalifikationen giver vinden i sving 10 sving skylden for.
Leclerc erkender dog, at ingen formentlig har kørt en perfekt runde alligevel. Så der er ingen sure miner vedrørende P2, og Ferrari-køreren ser fremad til søndagens løb.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)