Singapores GP: 3. frie træning. Vettel topper

Sidste træning inden den meget vigtige kvalifikation forud for Singapores Formel 1 Grand Prix, er netop afviklet. Vettel og Räikkönen sikrede sig den forreste række, mens Red Bull faldt tilbage.

Singapores Grand Prix 2018 . Copyright Williams F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 15/9 2018 klokken 13:09

Sebastian Vettel sluttede gårsdagens træning af, med en beskadiget bil. Hvor slem en skade det var, er der ikke kommet nogle meldinger om, men Vettel viser fra start af den 3. træning, at han er klar til dagens tørn og han er hurtig.

Red Bull viste, at de er stærke på baner som denne, da Ricciardo og Verstappen, begge var med helt fremme, hvilket i den 1. træning betød, at Mercedes var sendt godt bagud.

Men i den anden træning, var Mercedes med der hvor det er sjovt, hvilket betød at den tredie træning, skulle give os et hint om, hvem der sad på teten til pole.

Inden dagens træning, blev der sendt en advarsel ud til kørerne om, at de ikke må overskride banens aftegninger, de såkaldte Track Limit, i sving 7, som der blev gjort meget under fredagens træning.

Det betyder at alle skal ud og lære at tage en omgang hurtigt, på en anden måde.

Hos McLaren ser det ud til, at banen i Singapore passer dem rigtigt godt. Efter den første halve time, var Alonso helt oppe som nummer 5, mens Vandoorne var oppe som nummer 9, lige foran Magnussen, der stadig ikke har fundet sig til rette på bybanen.

Grosjean viste dog, at HAAS kan være med, ved at være oppe som nummer 7 på dette tidspunkt.

Med 26 minutter igen, viste Vettel at vi nok skal forvente at se tider under 1.38, dan han sætter en tid på 1.38.054, hvilket også var weekendens hurtigste tid, til dette tidspunkt.

Noget tydede på, at den ustabilitet Vettel følte i sin Ferrari i går, var væk.

Med 20 minutter igen, meldte Hamilton til pitten, at hans Mercedes var varm i den ene side. Han var i øvrigt helt nede som nummer 16 på dette tidspunkt.

Men herefter satte han en super stærk tid, der sendte ham op som nummer 3, efter en hurtigste midter sektor, dog mere end 6 tiende dele sekund langsommere end Vettels hurtigste omgang.

Renault der var med godt fremme i går, haltede godt efter her i den 3. træning, hvor de var at finde nede i den sidste 1/3 af feltet. Det er HAAS næppe utilfredse med.

Netop HAAS viser med Grosjean, stor fremgang, mens Magnussen endelig finder banen og rykker op lige efter franskmanden, som nummer 6. Pludselig var HAAS foran Force India og Red Bull.

Det holdt dog ikke længe, da det var tydeligt at banen var blevet markant hurtigere.

Men selvom der blev skruet gevaldigt op for tempoet i de sidste minutter, var der ingen der kom rigtig tæt på Vettels tid, der blev sat lidt efter halvvejs inde i træningen.

Nico Hülkenberg kaster sin Renault rundt på banen, i de sidste minutter, hvilket sender ham op som nummer 11, lige foran Magnussen. Men med en så livlig bil, er det næppe noget der kan holde i løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
HS
1:38.054 + 0.000 19
2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
HS
1:38.416 + 0.362 16
3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
HS
1:38.558 + 0.504 14
4. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
HS
1:38.603 + 0.549 17
5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
HS
1:39.186 + 1.132 14
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
HS
1:39.265 + 1.211 10
7. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
HS
1:39.747 + 1.693 14
10. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
HS
1:40.254 + 2.200 10
12. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
HS
1:40.559 + 2.505 13
15. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
HS
1:40.798 + 2.744 15
18. Sergey Sirotkin Williams Racing
HS
1:41.884 + 3.830 19
20. Lance Stroll Williams Racing
HS
1:42.220 + 4.166 18
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: 2. frie træning. Kimi topper Singapores GP - Kvalifikationen LIVE: Hamilton på »