Saudi Arabiens GP: Løbsresuné

Overskriften for dette første løb i Saudi Arabien, må være røde flag og Safty Car. Hamilton vandt et vanvittigt løb, foran Verstappen, hvilket betyder at årsafslutningen i Abu Dhabi bliver med to kørere med nøjagtigt lige mange point.

Safety car . Copyright Pirelli

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/12 2021 klokken 20:12

Inden dagens løb, havde Max verstappen et forspring ned til Lewis Hamilton på 8 point, i kampen om verdensmesterskabet, men det var Hamilton der havde momentum, med sejre i de seneste løb, samt endnu en pole-position.

Havde det ikke været for en fejl fra Max Verstappens side, i det sidste sving på den nye bane, havde den unge hollænder sikret sig pole til dagens løb. som direkte følge af den fejl, startede Verstappen lige i baghjulene på Hamilton, fra P3.

Inden Formel 1 løbet blev afviklet, var der et meget specielt Formel 2 løb, hvor det var ulykker der prægede løbet, der endte med at løbet blev blæst af, efter et uheld der udløste dagens andet røde flag.

Det udløste spekulationer om hvorvidt også Formel 1 løbet, kunne ende katastrofalt på den snævre og meget hurtige bane.

Da de røde lamper slukkede og løbet blev sat i gang, så vi en Lewis Hamilton lave en perfekt start og gik ind i første sving, med Bottas og Verstappen lige efter, mens Perez straks var oppe og presse Leclerc, der efter en omgang var langt efter de tre førende.

I starten af løbet, var der flere der havde udfordringer med sving 7, herunder også Alonso, der var under et let pres fra Giovinazzi i Alfa Romeo.

Omgangen efter lykkedes det for italieneren at komme forbi den ældre spanier, i selv samme sving. Det sendte Alonso ud af pointene og i kløerne på landsmanden Carlos Sainz i Ferrai, der omgangen efter også kom forbi Alonso.

På 10. omgang udløser Mick Schumacher den første Saftycar. De fleste hold valgte at pitte med det samme, herunder de to Mervedes racere. Men Bottas valgte at kører meget langsomt rundt, hvilket Verstappen brokkede sig meget over.

Red Bull valgte at undlade at pitte Verstappen, der på den måde overtog føringen i løbet. Efter 3 omgange bag Saftycar, kom der et rødt flag, som sendte alle i pit, hvilket gav Max Verstappen et gratis stop.

Da løbet blev genoptaget, blev det med en ny stående start. Denne gang var det så med Verstappen på pole, foran Hamilton og Bottas.

Hamilton gik til grænserne omkring reglerne, da han lod sig falde langt tilbage, på vej hen med startgridden, sor at lade Verstappen få koldere dæk.

Da starten gik igen, var det Hamilton der tog starten, men Verstappen pressede sig forbi hvor han kom af banen men valgte at komme tilbage på banen, inden svinget.

Det så dog ud til at Hamilton pressede Verstappen ud, der bremsede langt senere end Hamilton, men ikke for sent.

Længere nede i feltet, spandt Perez, hvilket udløste flere uheld, herunder Nikita Mazepin i den anden Haas, som så udløste endnu et rødt flag.

Tredje start, blev ligeledes en stående start. Verstappen var sendt ned på P3, efter aftale med Michael Massi, for på den måde at undgå en straf for overhalingen udenfor banen i den forrige genstart.

Esteban Ocon fik lov ti lat starte på pole, foran Hamilton og Verstappen. Verstappen startede på Medium dæk, mens Hamilton havde brugte Hard på.

Da de røde lamper slukkede for 3. gang, var det Verstappen der tog starten. Hamilton og Ocon rørte hinanden hvilket hurtigt sendte Hamilton bagud, dog fortsat på P3.

Hamilton var dog igen på plads, da der var kørt en omgang, hvilket betød at han kom forbi Ocon og op på P2 efter Verstappen.

Daniel Ricciardo i McLaren, var en mand der havde fået en del ud af de røde flag, hvilket betød at efter 20 omgange var oppe på 4. pladsen, foran Valteri Bottas.

På omgang 23 kører Tsunoda ind i Sebastian Vettel, efter Vettel overhalede ham ind i sving 1. Det udløste en virtuel saftycar i lidt over en omgang.
Japaneren fik en 5 sekunder straf for dette uheld, mens Vettel problemer med bilen.

Halvvejs inde i løbet, havde de to førende i kampen om verdensmesterskabet, lagt betydelig afstand ned til Ocon på P3, på mere end 10 sekunder.

Der kom endnu en Virtuel Saftycar, da man skulle fjerne carbon fra Vettels Aston Martin.

3 omgange blev der kørt, inden der igen kom en VSC. Mere carbon skulle samles op.

Alonso meldte ind til pitten, at han mente der skulle et nyt rødt flag til, for at få fjernet de mange carbon stumper.

3 omgange fik de igen kørt, inden der kom endnu en VSC.Denne gang var den dog hurtigt overstået.

Hamilton kom bedst ud af denne VSC, hvilket gav Hamilton muligheden for at sætte en overhaling ind.

Verstappen fik efterfølgende besked på at give Hamilton pladsen, hvilket Hamilton tydeligt vis ikke havde fået besked på, hvilket igen fik Hamilton til at kører op bag i Verstappen.

Stor skade på Hamiltons frontvinge, mens Verstappen fik besked fra pitten, at han skulle give den alt hvad han havde.

Mens Hamilton tabte tid til Verstappen, rykkede Bottas forbi Ricciardo og op på P4.

Med 10 omgange til mål, begyndt Hamilton igen at lukke hullet op til Verstappen, der lukkede Hamilton forbi, for igen at tage pladsen.

Kort efter fik Verstappen en 5 sekunders straf, hvilket betød at han nu for alvor satte tempo på.

På omgang 44 kom manden med nummer 44 forbi Verstappen og tog dermed føreringen igen.

4 omgange før målet, måtte Sebastian Vettel parkere sin bil i garagen, med en del skader.

Esteban Ocon, der havde formået at holde sig oppe på P3 gennem det meste af løbet, blev mod slutningen presset hårdt af Bottas. På sidste omgang, kom Bottas forbi, men Ocon slog tilbage.

Hamilton vinder løbet foran Verstappen. De to kommer nu til Abu Dhabi med nøjagtigt lige mange point.

Bottas kommer forbi Ocon, lige inden målstregen. Synd for Ocon, men godt kørt af Bottas.
Hamilton var den hurtigste af de to, men det var fortsat Verstappen der førte løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
2T06:15.118 1 26
2. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
M
2T06:26.943 1 18
3. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
M
2T06:42.649 1 15
4. 9. Esteban Ocon Alpine F1
P
2T06:42.751 2 12
5. 11. Daniel Ricciardo McLaren
P
2T06:55.239 2 10
6. 6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
2T06:56.731 2 8
7. 4. Charles Leclerc Ferrari
P
2T06:59.593 2 6
8. 15. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
2T07:01.724 2 4
9. 10. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
2T07:13.623 2 2
10. 7. Lando Norris McLaren
P
2T07:16.476 2 1
11. 18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
2T07:32.330 2 0
12. 16. Nicholas Latifi Williams
P
2T07:38.367 2 0
13. 13. Fernando Alonso Alpine F1
P
49 omg. 2 0
14. 8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
49 omg. 2 0
15. 12. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
49 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 17. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
44 omg. 2 0
17. 5. Sergio Perez Red Bull Racing
P
14 omg. 2 0
18. 20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
14 omg. 2 0
19. 14. George Russell Williams
P
14 omg. 2 0
20. 19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
8 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Saudi Arabiens GP - Kvalifikationen LIVE: Hamilton Verstappen straffet igen »