Max Verstappen fik en straf på 10 sekunder efter løbet i Saudi-Arabien.
Selve straffen ændrer ikke på løbets resultat, og hollænderen beholder dermed sin andenplads.
Løbets stewards kiggede på telemetrien fra Verstappens bil, og ud fra de data, kunne de konkludere, at Verstappen med fuldt overlæg bremsede op, så Lewis Hamilton ikke kunne undgå at køre op i hollænderen.
Saudi-Arabiens Grand Priz 2021. Max Verstappen på den snævre bybane i Jeddah
Copyright Red Bull Contentpool
Den originale ordlyd i begrundelsen for straffen, der bl.a. kan læses
her, giver Max Verstappen ansvaret for kollisionen.
Verstappen var blevet anvist af Red Bull til at lade Hamilton overhale, men at gøre det "strategisk":
"Føreren af bil nr. 33 [Max Verstappen] oplyste, at han undrede sig over, hvorfor bil nr. 44 [Lewis Hamilton] ikke overhalede ham, og bil nr. 44 oplyste, at han på dette tidspunkt ikke vidste, at bil nr. 33 var blevet instrueret om at give pladsen tilbage, og han vidste heller ikke, hvorfor bil nr. 33 kørte så langsomt."
For løbets stewards er det afgørende, at Verstappen pludseligt træder hårdt på bremsen. Verstappen trådte på bremsen med 69 bar, hvilket medførte en opbremsning på 2,4 G.
"Vi accepterer, at føreren af bil nr. 44 kunne have overhalet bil nr. 33, da denne bremsede første gang, men vi forstår også at han (og føreren af bil nr. 33) ikke ville være den første til at passere DRS-punktet", skriver løbets stewards videre.
Det vil med andre ord sige, at Verstappens nedbremsning vurderes til at være "uberegnelig" og derfor bedømmes til at være den udløsende årsag til kollisionen.
Verstappen får dermed samme straf for den bevidste nedbremsning, som Lewis Hamilton fik på Silverstone.
Saudi-Arabiens Grand Priz 2021. Lewis Hamilton på den nye by-bane i Jeddah
Copyright Mercedes AMG
Dermed slutter Verstappen kun 5,7 sekunder foran Bottas, men han beholder som sagt alligevel sin andenplads.
Desuden straffes Verstappen med to "klip" i F1-kørerkortet, altså to strafpoint.